Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?

Af: Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Torsdag den 6 april 2017 kl. 19:21
I den evige kamp mellem bymidte og indkøbscentre har flere og flere byer fået en god idé, der skal lokke flere kunder til centrum for at købe ind: Højere priser p...
Læs hele indlægget her


Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Mandag den 3 april 2017 kl. 07:06
Når du klikker på en video, sker der ofte det, at du først skal se en reklamevideo, før du kan få lov til at se den video, du ville se i første omgang. ...
Læs hele indlægget her


Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?

Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Torsdag den 16 marts 2017 kl. 10:30
Big data er det nye sort- i hvert fald hvis man følger udviklingen inden for detailhandlen. Men er dansk detailhandel klar til den teknologiske udvikling og har vi overhovedet kompetencerne...
Læs hele indlægget her


Kan man (over)leve uden en webshop?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Mandag den 13 marts 2017 kl. 09:44
Indkøbsmønstret er i disse år i voldsom forandring. Kommercialiseringen af internettet har skabt nye salgskanaler, brancheglidninger og -fremfor alt- en række nye onlinea...
Læs hele indlægget her


"Service? Hvis det ikke står på hylden, så har vi det nok ikke"

Af: Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Tirsdag den 28 februar 2017 kl. 07:25
For nogle uger siden blev jeg ”fanget” af en update på LinkedIN. En mand delte en artikel om service. Et fremhævet udsagn fra artiklen var ”Øh, hvis den ikke e...
Læs hele indlægget her


Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed?

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 15 februar 2017 kl. 21:46
Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed? Det kunne man foranlediges til at tro, da netbutikken TrendyLiving i sidste uge blev udsat for en shitstorm – indtil de fornuftige for...
Læs hele indlægget her


Den hurtigste knallert på molen

Af: Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Torsdag den 2 februar 2017 kl. 07:46
Der har været talt meget om “agil systemudvikling” de sidste ti år. Man kan for eksempel komme på konference i London og høre foredraget “What the hell i...
Læs hele indlægget her


Detailhandlen bør enten supersize eller specialize for at klare fremtidens udfordringer

Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Torsdag den 26 januar 2017 kl. 09:32
Hvis vi ser på den danske detailstruktur, så er den kendetegnet ved, at der er rigtig mange butikker i forhold til antallet af forbrugere- og der er ikke plads til dem alle sammen! ...
Læs hele indlægget her


Hvornår har du sidst prøvet et venligt skilt?

Af: Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Mandag den 16 januar 2017 kl. 07:20
Hvad skal man gøre, hvis man mangler opmærksomhed – både i butikken og online? Man kan jo prøve med et venligt skilt. De fysiske butikker og online kan l&ael...
Læs hele indlægget her


Lad os få svesken på disken – kommunikation skal inspirere og engagere!

Af: Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Mandag den 9 januar 2017 kl. 09:16
I vores branche er det en kernekompetence at ”lange varer over disken”. Men når det kommer til at ”smide svesken på disken” halter vi bagefter. Vi har brug for...
Læs hele indlægget her


Den Korte Avis og annoncørflugten: Medløberi eller hykleri?

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Torsdag den 15 december 2016 kl. 09:45
Hvis ikke du lever under en sten, så er historien om annoncørflugten fra netavisen Den Korte Avis, og hele polemikken der fulgte i kølvandet, næppe gået din næ...
Læs hele indlægget her


Black Friday eller Crap Friday?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 2 december 2016 kl. 13:00
De danske forbrugere har på få år taget den amerikanske shop-amokdag Black Friday til sig. Og derfor har en stor del af de danske butikker og webshops også satset stort p&a...
Læs hele indlægget her


Derfor er nyt lovforslag skidt nyt for detailhandlen

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Tirsdag den 15 november 2016 kl. 11:26
Jeg har lige været til foretræde for Folketingets erhvervsudvalg for at advare mod det nye forslag til erhvervslejelov L22, der vil gøre det lettere for udlejerne at gøre...
Læs hele indlægget her


Er dagligvarebutikkerne klar til den moderne convenience-forbruger?

Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Torsdag den 10 november 2016 kl. 17:20
Convenience er et grundbegreb inden for dagligvarehandel. Begrebet er opstået i USA, og kan frit oversættes til: nemt, hurtigt og bekvemt. Convenience Stores eller ”næ...
Læs hele indlægget her


Hvordan sikrer vi uddannelsen af fremtidens e-købmænd?

Af: Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Tirsdag den 4 oktober 2016 kl. 16:01
Tallene taler for sig selv. Flere forbrugere vælger at handle på internettet - både hvad angår udvalgsvarer og dagligvarer. Med den stigende internethandel opstår sam...
Læs hele indlægget her


Den fysiske butik er slet ikke ved at dø – men den er udfordret

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Mandag den 19 september 2016 kl. 18:31
Sidste mandag var en travl arbejdsdag, der sluttede med et interview hos TV2 kl. 23.35. Anledningen var Dansk Erhvervs bemærkninger til nogle nye e-handelstal, der viste stor vækst i ...
Læs hele indlægget her


Sådan sikrer du at dine kunder modtager relevant indhold

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Mandag den 19 september 2016 kl. 10:04
Det er kun meget få virksomheder, som i dag har mulighed for at markedsføre sig til alle (og som bør gøre det). ”Markedsføring til alle” bliver nemli...
Læs hele indlægget her


Dansk detailhandel udfordret af nye EU-forslag

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 14 september 2016 kl. 12:16
Hvis man krammer barnet for hårdt risikerer det at blive kvalt – selvom det sker af kærlighed. Det er den type kærlighed flere af EU-Kommissionens nye forslag udsætte...
Læs hele indlægget her


Returnering af brugte varer: Lever Forbrugerrådet i den virkelige verden?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 24 august 2016 kl. 08:41
For et par uger siden har Forbrugerrådet, i form af vicedirektør Vagn Jelsøe, været ude og kommentere på netbutikkernes stigende problemer med returnering af varer,...
Læs hele indlægget her


Derfor stiller nyt EU-forslag også kunderne ringere

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Torsdag den 30 juni 2016 kl. 08:50
EU-Kommissionens forslag om en pligt til at sælge online til forbrugere i hele EU er ikke kun skidt for butikkerne. Forbrugerne vil opleve forringelser og risikerer at få nogle kedeli...
Læs hele indlægget her


Salgspligt og geoblocking er dårligt nyt for dansk detailhandel

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Mandag den 27 juni 2016 kl. 10:37
EU-Kommissionen vil hjælpe e-handlen ved at tvinge netbutikker til at sælge til kunder i lande, hvor de selv har vurderet, at de IKKE kan tjene penge eller kan give god kundeservice. ...
Læs hele indlægget her


Derfor findes den optimale planlov ikke

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 22 juni 2016 kl. 11:30
Så blev der indgået forlig om planloven, der har stor betydning for både kunder, butikker og detaillandskabet i Danmark. Og fra erhvervs- og vækstministeren lyder der ...
Læs hele indlægget her


5 nemme måder at skaffe links til din detailbutik på

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Onsdag den 8 juni 2016 kl. 14:12
På online markedet, hvor konkurrencen er stor, er det helt essentielt, at du kan skabe opmærksomhed om din forretning. Samtidig fylder Google-optimering mere og mere, og links betyder ...
Læs hele indlægget her


Always on – ja selvfølgelig!

Af: Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Onsdag den 20 april 2016 kl. 07:56
Ærligt. I marketingbranchen er vi fra tid til anden nødt til at opfinde nye begreber for at vise, at vi er ’first movers’, så vi kan dupere hinanden. Tag nu marketin...
Læs hele indlægget her


Har du styr på dit brand på Google?

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Mandag den 18 april 2016 kl. 09:50
Du ved, at det betaler sig at ligge i toppen af Googles søgeresultater, men har du styr på, hvad investering i dit brandnavn kan gøre, når det gælder Google Adwords...
Læs hele indlægget her


Video: Sådan skaber modebutik salg, branding og ”party i provinsen”

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Mandag den 11 april 2016 kl. 08:53
Her på detailfolk.dk har vi flere gange de sidste år fortalt historier om, hvordan de initiativrige søstre, der står bag modebutikken ”Anna & Søs” i...
Læs hele indlægget her


Tilpas dine åbningstider efter kundernes shoppingmønstre

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Onsdag den 16 marts 2016 kl. 21:36
Ved at undersøge dine kunders besøgs- og shoppingmønstre kan du finde ud af, hvornår på døgnet dine kunder har mest brug for dig – og på den m&a...
Læs hele indlægget her


Når en dårlig oplevelse bliver til en shitstorm

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Tirsdag den 1 marts 2016 kl. 08:18
For 10 år siden sagde man, at en dårlig kundeoplevelse spredte sig til 10 personer i omgangskredsen. I dag sørger sociale medier for, at det kan blive til titusinder i lø...
Læs hele indlægget her


Opråb: Stå nu sammen om at gøre detail-uddannelsen mere sexet

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 10 februar 2016 kl. 09:04
Netop nu er jagten gået ind på at finde årets elever til de mange forskelligartede uddannelser, også i detailbranchen. Kampen om at tiltrække eleverne er hå...
Læs hele indlægget her


Sådan spotter du falske Facebook-sider – og sådan gør du hvis dit brand misbruges

Af: Bjarke Bekhøj, Compell
Mandag den 25 januar 2016 kl. 15:10
Det sker desværre oftere og oftere, at en falsk Facebook-side afholder en konkurrence med skjulte dagsordener – og bagmændene er ikke bange for at misbruge kendte og etablerede b...
Læs hele indlægget her


Guide til det nye marketingår: Invester, behold, drop

Af: Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Mandag den 11 januar 2016 kl. 13:59
Velkommen til 2016 - et helt nyt og jomfrueligt år. Ingen ved med sikkerhed, hvad det bringer, og alle vil gerne være først med det nye. Sådan er præmissen for at ar...
Læs hele indlægget her


R.I.P. citybutikker i Kalundborg

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Mandag den 23 november 2015 kl. 09:22
Citybutikkerne har siden storcentrenes indtog i Danmark i 70’erne haft det svært, og den stigende e-handel og nye købemønstre blandt forbrugerne har ikke gjort det letter...
Læs hele indlægget her


Prisfejl skal ikke føre til økonomisk ruin

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Torsdag den 22 oktober 2015 kl. 12:06
Priserne skal være til at stole på og butikkerne skal ikke kunne spekulere i at angive forkerte priser. Men det skal være tilladt at fejle. Og prisfejl skal ikke kunne fø...
Læs hele indlægget her


Gratis returfragt ved e-handel måske på retur

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Torsdag den 24 september 2015 kl. 18:48
Konklusionen fra World Retail Congress 2015 var klar. Fremtidens detailhandel er omnichannel og troen på at nethandlen vil overtage de fysiske butikker er begravet. De fysiske butikker skal...
Læs hele indlægget her



”Hej og velkommen-manden” øger kundeoplevelsen

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 2 september 2015 kl. 18:30
Fra tid til anden skrives der i medierne triste historier om lavt serviceniveau grænsende til ligegyldighed rundt omkring i detailbutikkerne. Ofte et resultat af dårlig ledelse og kult...
Læs hele indlægget her


Lad markedet afgøre prisen - også ved e-handel

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Mandag den 24 august 2015 kl. 07:10
Nogle mener, at EU-Kommissionens plan for det digitale indre marked skal sikre, at forbrugerne kan købe til de samme priser i hele EU, hvis de handler på nettet. Men det vil få...
Læs hele indlægget her


Portræt af forbrugeren på nettet

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Tirsdag den 18 august 2015 kl. 18:25
Dansk Erhverv har gennemført en omfattende befolkningsundersøgelse for at afdække, hvordan den danske netforbruger anno 2015 ser ud. Det er der kommet både nogle overrask...
Læs hele indlægget her


Hvis bare alle danske butikker gjorde som Anna Jensen i Odder

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 26 juni 2015 kl. 10:30
De danske butikker har haft hårde tider de seneste 6-7 år, og det går fortsat ikke så godt med at få vækst i omsætning og indtjening. Især de lokale...
Læs hele indlægget her


Det digitale indre marked – husk lige virkeligheden

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 6 maj 2015 kl. 08:31
6. maj offentliggør EU-Kommissionen sin strategi for det digitale indre marked. Det skal være lige så let at handle online som i den fysiske verden siger kommissærerne &n...
Læs hele indlægget her


Detailhandlen fortjener anerkendelse

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 4 marts 2015 kl. 07:52
Dansk detailhandel holder længe åbent, er til stede både på gågaden og på nettet og på faste såvel som mobile platforme. Udviklingen går st&a...
Læs hele indlægget her


Der er ikke brug for længere reklamationsret

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Torsdag den 12 februar 2015 kl. 13:53
Forbrugerrådet vil forlænge reklamationsretten, selvom der ikke er noget problem i den virkelige verden. Konsekvensen vil være bøvl og dyrere varer. I dag betyder rek...
Læs hele indlægget her


Derfor er gratis husleje en god investering!

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Mandag den 24 november 2014 kl. 11:07
Forleden kunne vi her på detailfolk.dk fortælle historien om en flok unge iværksættere, der havde fået en måneds gratis husleje på Fisketorvet til deres v...
Læs hele indlægget her


Fremtidens detailhandel er omnichannel

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 19 november 2014 kl. 13:07
Der tales meget om, at fremtidens detailhandel kun vil bestå af e-handel uden personlig kontakt mellem butik og kunde. Tendenserne peger dog ikke entydigt på, at dette er fremtiden. ...
Læs hele indlægget her


Jensens PR-bøf. Hvad kan man lære af den?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Tirsdag den 23 september 2014 kl. 08:20
Jensen’s Bøfhus er over en enkelt weekend endt i en pr-katastrofe af dimensioner. Siden Højesteret i fredags gav Jensen koncernen eneretten til at drive restaurations- og f&osl...
Læs hele indlægget her


Nej tak til 1800,- i kasseapparatet! Skrankepaveri eller blot tåbelighed bag disken?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Tirsdag den 3 juni 2014 kl. 10:25
For et par uger siden var jeg en torsdag til et møde i centrum af København, og da jeg havde et gaveindkøb, der begyndte at presse sig lidt på, lod jeg mig friste af sto...
Læs hele indlægget her


Hvad er der nu galt med nøgne elever?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Mandag den 28 april 2014 kl. 09:29
I Danmark er der generelt et stort behov for at få arbejdsgiverne til at oprette flere praktik- og elevpladser - også i detailbranchen. Mange virksomheder tager helt naturligt det s...
Læs hele indlægget her


Forbrugerne er hverken dumme eller svage

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Fredag den 14 februar 2014 kl. 14:21
Når virksomheder advarer om, at plastikposen kan være farlig eller beder deres kunder læse alenlange forretningsbetingelser, før de kan få lov til at købe no...
Læs hele indlægget her


Cross channel logik for viderekomne: Et gebyr på 30,- for at hente varen i butikken!

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 31 januar 2014 kl. 09:41
Der er kamp om kunderne i disse år, og hele detailbranchen er i en omstillingsproces som aldrig før. Især de fysiske butikker må kæmpe hårdere og hårdere...
Læs hele indlægget her


Hvad kan vi danskere? Kun tage ved lære af Børsen…

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 8 januar 2014 kl. 11:39
Det er sjældent at se et medie lykkedes med store kampagnesatsninger, som det i den grad er lykkedes før Børsen i det forgangne år. En kombination af branding på...
Læs hele indlægget her


City-butikkerne tager livet af sig selv

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Tirsdag den 26 november 2013 kl. 09:14
Julemåneden er den vigtigste måned på året for stort set alle detailbutikker. Og salgsdagene fra lønnen går ind i november frem til d. 23/12 betyder knald elle...
Læs hele indlægget her


Behov for troværdig sladder på nettet

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Mandag den 11 november 2013 kl. 08:44
Over halvdelen af danskerne læser brugeranmeldelser på sider som Tripadvisor, Amazon og Trustpilot. Det viste Dansk Erhvervs analysenotat om danskernes syn på brugeranmeldelser ...
Læs hele indlægget her


Har politikerne glemt detailhandlen?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Tirsdag den 29 oktober 2013 kl. 15:14
Kampen om pladserne til de lokale byråd er nu i fuld gang. Valgmøderne er så småt i gang, lokalaviserne bugner af valgannoncer, og med weekendens plakatophængning ha...
Læs hele indlægget her


Sæt dog service på agendaen!

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 30 august 2013 kl. 10:01
God service er et super effektivt konkurrenceparameter, og henover sommeren har debatten om serviceniveauet i den danske detailbranche raset i diverse medier, herunder på detailfolk.dk. Hold...
Læs hele indlægget her


Dårlig service i detailhandlen går to veje

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Onsdag den 7 august 2013 kl. 10:37
I den seneste tid har der været rettet et kritisk blik mod servicen i den danske detailhandel for at være for lav. Den skal tages alvorligt, men kan dog ikke stå alene. Der kan ...
Læs hele indlægget her


Rejsekortet kan lære af detailhandlen

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Fredag den 5 juli 2013 kl. 10:50
Rejsekortet bliver i disse dage kritiseret for uigennemsigtige priser og for at være svært at bruge. De ansvarlige kunne lære meget af detailhandlen. For nylig blev Dansk Er...
Læs hele indlægget her


Der er ikke fortrydelsesret i fysiske butikker

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Fredag den 7 juni 2013 kl. 10:23
Flere og flere danskere forsøger at bytte varer, de har brugt, selvom de ikke selv synes det er i orden. Samtidig ønsker Forbrugerrådet at der indføres fortrydelsesret ...
Læs hele indlægget her


Får DR mon provision for at anbefale forsikringer?

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Mandag den 3 juni 2013 kl. 11:03
Forestil dig, at din søn stolt kommer løbende med ordene ”se far!”. Han vil vise dig, hvor ren din iPhone er blevet. Og nu er den så drivvåd og virker ikke l&...
Læs hele indlægget her


Er det kunderne eller de butiksansatte der er mest sure?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 3 maj 2013 kl. 11:32
Forestil dig følgende…: Du går ind i en butik. Ekspedienten kigger op, får øjenkontakt, smiler og siger; ”Hej og velkommen. Fedt at du gad besøge vore...
Læs hele indlægget her


Er amerikanske tilstande på vej til dansk detailhandel?

Af: Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Fredag den 12 april 2013 kl. 09:51
Vi danskere ryster som regel smilende på hovedet, når vi hører, at amerikanerne advarer mod at tørre hunden i mikroovnen eller at kaffen kan være varm. Men de ameri...
Læs hele indlægget her


Køber du selv dansk?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Torsdag den 17 januar 2013 kl. 11:31
Den seneste uge har vi oplevet en heftig debat, om hvorvidt produktion og udvalg af dagligvarer i højere grad vil komme fra udlandet på bekostning af varer fra danske producenter. ...
Læs hele indlægget her


Nye tider - Hvad ville Mads Skjern have gjort?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 12 oktober 2012 kl. 10:09
I disse uger ruller Danmarks populæreste detail TV-serie, Matador, over skærmen. Vi følger detailmanden og iværksætteren Mads Skjerns hastige succes, og derouten for...
Læs hele indlægget her


Helle & Co….drop nu de afgifter og fokusér på danske detailarbejdspladser

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 24 august 2012 kl. 10:16
Både den nuværende og tidligere regering har haft travlt på afgiftssiden og har søsat en række omdiskuterede afgifter som f.eks. fedtafgift og senest sukkerafgiften....
Læs hele indlægget her


Efteruddannelse… en nødvendig investering – specielt i krisetider

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 20 juni 2012 kl. 11:23
Uddannelse og adgang til uddannelse er fundamentet i vores samfund. Både når vi taler erhvervsfaglige uddannelser og længerevarende uddannelser. Men hvad sker der efter endt u...
Læs hele indlægget her


Kan vi redde de små butikker...eller vil de ikke reddes?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Onsdag den 9 maj 2012 kl. 12:06
Nye tal viser en trist udvikling for de mindre, selvstændige detailbutikker. Kapitalkæderne vinder frem, da de har bedre økonomisk polstring til at modstå krisetider, og s...
Læs hele indlægget her


Hvad er der nu galt med, at være ansat i Netto… eller være akademiker?

Af: Dennis Clausager, detailfolk.dk
Fredag den 27 april 2012 kl. 11:33
For nogle uger siden var der en debat i medierne om, hvorvidt akademikere skulle tvinges til at tage et job i Netto, og om konsekvensen af dette så var, at de ville stjæle jobs fra and...
Læs hele indlægget her








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD