Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter er ligeledes involveret i Forskningsprojektet Retail Reinvented, hvis formål er, at klarlægge detailhandlens udfordringer og forsøge at komme med mulige løsningsforslag, i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og eksterne samarbejdspartnere.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Er din butik klar til detailhandlens digitale transformation?

Mandag den 29 januar 2018 kl. 10:04

Den digitale udvikling går meget stærkt og det er vigtigere end nogensinde før, at detailhandlen følger med.

Vi har gennem tiden været vidner til flere større digitale revolutioner inden for detailhandlen. Hvis man skal nævne nogle af de væsentligste, så har det først og fremmest været introduktionen af selvbetjeningsbutikkerne i 50´erne, efterfulgt af dankortets udbredelse i 80érne.

Tænkt hvis butikkerne ikke havde fulgt med denne udvikling?
Kunne man f.eks. forstille sig en butik, der ikke tog mod Dankort? eller andre betalingsløsninger? - Næppe!

Ny digital tidsalder

I nyere tid udgør Internettet og e-handlen den absolutte største digitale revolution. Man kan nærmest tale om en ny digital tidsalder. Internettet og udbredelse af teknologiske værktøjer, såsom computere, tablets og smartphones, har gjort at de fleste forbrugere konstant er online.

Udviklingen går så stærkt, at forbrugerne ikke kan forstå, hvis butikkerne ikke følger med.Særligt efterspørgslen efter onlinehandel og søgning på Internettet, har stillet store krav til detailhandlen og åbnet op for helt nye forbrugsmønstre.

Vi skal kun tilbage til starten af 00´erne, for at finde en befolkning, der langt fra kunne se formålet med onlinehandel og var deciderede utrygge ved at indtaste deres dankortoplysninger på Internettet. Og hvordan med fragten? Kan man overhovedet transportere en liter mælk, uden at den bliver varm og hvordan kan man bestille sko og tøj, uden at have prøvet det først?

Forbrugernes forbehold for onlinehandel var markante og flere anerkendte butikskæder forsøgte sig med med onlinehandel, men måtte erkende, at tiden ikke var til det.

Et udbredt forbehold for onlinehandel, der meget pludseligt (og måske uventet) er blevet vendt til en udbredt begejstring.
Under argumentationen for, at onlinehandel er nemt, hurtigt og billigt, bliver der onlineshoppet som aldrig før.
Særligt inden for udvalgsvarer, såsom tøj og sko, ses der en kæmpe vækst i online salget.

Ny generation af forbruger

Den digitale udvikling og onlinehandlens udbredelse, er i høj grad styret af den nye generation af forbrugere (Generation Z). En generation der er vokset op med Internettet og hvor digitalisering er en naturlig del af hverdagen. Den nye forbruger skelner ikke mellem fysiske og online butikker, men har fokus på produktet - uafhængig af salgskanal.

Digitalisering er langt mere end onlinehandel

Men digitaliseringen i detailhandlen er langt mere end onlinehandel, hvilket de fleste forbrugere kan bekræfte. Digitalisering er efterhånden et centralt element i alle købets faser og i butikkens daglige drift, hvilket både gælder for fysiske butikker og online butikker.

F.eks. vælger flere forbrugere at laver en simpel google søgning på en bestemt butik- inden de besøger den fysisk. Det kan f.eks. være en søgning på butikkens åbningstider eller gode tilbud.
Og der behøves ikke være tale om en større hjemmeside.

Ofte kan der startes med en simpel Google firmaside, der viser butikkens kontaktoplysninger, herunder åbningstider. En manøvre der tager forbavsende få klik, men har en utrolig effekt.

Butikken har en opgave

Pointen er, at butikkerne er nødt til at følge med den digitale udvikling, hvis de vil sikre deres berettigelse på fremtidens detailmarked. Forskellen fra tidligere er, at digitaliseringen sker hurtigt og på rigtig mange platforme.

Særligt den nye generation af forbrugere, har store forventninger til digitalisering- også fra fysisk butikker. Butikken har derfor en opgave i at klarlægge, hvilke digitale værktøjer, der giver mening for netop deres butik og for forbrugernes adfærd.

 

 

 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD