Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Discountkrigen raser- hvem mon overlever?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter er ligeledes involveret i Forskningsprojektet Retail Reinvented, hvis formål er, at klarlægge detailhandlens udfordringer og forsøge at komme med mulige løsningsforslag, i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og eksterne samarbejdspartnere.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Discountkrigen raser- hvem mon overlever?

Torsdag den 17 august 2017 kl. 10:48

Den danske supermarkedsbranche og i særdeleshed discountmarkedet, oplever i disse år en heftig konkurrence. Dette delvist på baggrund af forbrugernes øgede fokus på internethandel, og det faktum, at der er rigtig mange butikker, i forhold til antal forbrugere.

Og der er ikke plads til dem alle sammen!

Senest har discountbutikken KIWI måtte takke af, efter mange års ihærdige og forgæves forsøg på at opnå fodfæste på det danske discountmarked. Derudover er der discountkæder, der melder om røde tal på bundlinjen og varsler nye strategier.

Men hvorfor er det så svært at overleve på discountmarkedet?

Der er for mange butikker
Hvis vi sammenligner os med de øvrige europæiske og nordiske lande, er det meget tydeligt, at det danske detailmarked har langt flere dagligvarebutikker i forhold til antal kunder.
Årsagen til de mange butikker afhænger i høj grad af forbrugernes adfærd.


Den danske forbrugers adfærd, i forhold til indkøb af dagligvare, er kendetegnet ved en meget lav grad af loyalitet, over for bestemte butikker. Den ene dag handler vi I én bestemt butik og en anden dag kan vi finde på at handler i en helt anden butik. Et forbrugsmønster der har gjort, at det danske dagligvaremarked altid liige har haft plads til en dagligvarebutik mere- lige indtil nu!

Kunderne ønsker gennemsigtighed
Ofte handler forbrugerne dagligvarer ud fra et ønske om, at det skal være nemt og bekvemt (convenience) og med de rigtige produkter til den rette pris. En kombination der umiddelbart kan være svær at efterleve. For hvad er de rigtige produkter? Og hvad er de rigtige priser? Og hvordan kan butikken sikre, at det er nemt og bekvemt, når forbrugeren som alternativ kan handle på internettet?

Butikkerne har en tydelig udfordring i at præsentere en skarp profil med fokus på gennemsigtighed, for at sikre kundernes loyalitet.

Et godt eksempel er Rema 1000- der på relativ kort tid har opnået en stor succes hos forbrugerne.
Butikkerne tilbyder et discountsortiment, hvoraf størstedelen af sortimentet er private labels til utrolig lave priser. Derudover er butikkerne franchise ejet og ”købmanden” har derfor en naturlig interesse i at tilbyde en pæn og præsentabel butik, hvor kunderne har lyst til at handle igen. Resultatet er en hastig voksende discountkæde, med et stigende antal loyale kunder, der ved hvad de får, når de handler i Rema 1000.

Hvem overlever
Der er ingen tvivl om, at fremtidens dagligvaremarkedet gennemgår en større omvæltning i disse år og vi vil formentlig opleve, at der bliver sorteret ud i antallet af dagligvarebutikker.

Senest har Coop meldt ud, at de har for mange forskellige dagligvarebutikker, der stort set henvender sig til de samme kunder - ofte inden for samme geografiske område. Coop forventes derfor at fremlægge en strategi, hvor flere butikker bliver samlet under ét navn og andre butikker bliver lukket, for netop at skabe gennemsigtighed.

En strategi jeg tror er meget fornuftig!

Og hvem er det så der overlever? Ja, det er de butikker som har forstået kundernes forventninger til indkøbsstedet og med en klar og tydelig profil lige giver det lille ekstra. Det lille ekstra der betyder, at kunderne får skabt en loyalitet over for indkøbsstedet og derfor vælger at gøre deres indkøb i den pågældende butik -HVER gang!

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER

 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD