Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter underviser til dagligt på professionsbachelor i e-handel. 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Detailhandlen bør enten supersize eller specialize for at klare fremtidens udfordringer

Thursday den 26 January 2017 kl. 09:32

Hvis vi ser på den danske detailstruktur, så er den kendetegnet ved, at der er rigtig mange butikker i forhold til antallet af forbrugere- og der er ikke plads til dem alle sammen!

Særligt interessen fra udenlandske butikskæder, øger presset på den danske detailstruktur. De udenlandske butikskæder er efterhånden blevet meget opmærksomme på, at de danske forbrugere er kendetegnet ved, at de ikke umiddelbart er loyale over for deres indkøbssted. Manglen på loyalitet betyder, at forbrugerne relativt nemt kan substituere til en anden og mere interessant butik, f.eks. en ny kædebutik fra udlandet.

En udvikling der både gælder de fysiske butikker og online butikkerne.

Mange butikker er heldigvis blevet opmærksomme på dette ”sikkerhedsbrist” og forsøger at sikre loyaliteten gennem loyalitetsprogrammer, såsom kundeklubber og diverse medlemsfordele.

Men er det nok blot at udvikle loyalitetsprogrammer og så håbe at kunderne ikke forsvinder?

Nej, det er slet ikke nok!

Hvis vi ser på detailmarkedets udvikling, så er der en klar tendens til, at butikkerne er nødt til at træffe et grundlæggende strategisk valg, om enten at supersize eller specialize, for at overleve på lang sigt!

De butikker der vælger at Supersize, følger en strategi omkring stordrift og et ønske om en stor andel af markedet. De butikker der derimod vælger at Specialize, følger en strategi om specialisering og dermed en meget lille andel af markedet.

Tendensen er meget tydelig og udviklingen går stærkt.

Hvis vi f.eks. ser på elektronikbranchen, så er der sket en meget tydelig supersizing over de seneste par år.  Salget af elektronikprodukter er blevet flyttet fra strøgbutikkerne og ud til store elektronikvarehuse, der er etableret uden for byerne. Kunderne er vilde det store udvalg og de lave priser, hvilket betyder, at branchen har sagt farvel til den traditionelle elektronikforretning.

Samme tendens ses med sportsudstyr. Her forsøger det Norske XXL koncept i øjeblikket at trænge ind på det danske marked for sportsbeklædning og udstyr. XXL ønsker at etablere et større antal varehuse, hvor forbrugerne skal kunne købe ALT til enhver sportsgren- og naturligvis til lave priser.

Spørgsmålet er, om denne udvikling ligeledes resulterer i et farvel til den traditionelle sportsbutik?

Hvis vi samtidig ser på de butikker der derimod vælger at specialize, kan der nævnes eksempler som Torvehallerne i København og butikkerne i de små sidegader.

Her er det f.eks. muligheden for at vælge mellem 10-15 forskellige slags østers, under kyndig vejledning, der gør at kunderne slår et smut forbi Torvehallerne. Eller hvad med Cyklistbutikken, der vejleder om korrekt siddestilling, inden du vælger din nye cykel? Begge eksempler på butikker, der har opnået succes ved at specialisere sig.

Også på Internettet ses tendensen.

Her er det f.eks. modebranchen, der forsøger at skalere op og supersize, ved at udvikle større modeportaler, der tilbyder modetøj fra flere hundrede tøjbutikker. Formålet er stordrift og effektivisering, hvilket er væsentlige elementer, hvis der skal skabes succes på detailmarkedet- særligt på Internettet.

Pointen er, at butikkerne bliver nødt til at træffe en strategisk beslutning, om enten at supersize eller specialize for at overleve på det fremtidige detailmarked.

De butikker der ikke træffer et valg, risikere at havne som ”stuck in the middle”, uden strategiske fordele og dermed havne som de store tabere.

Hvad gør din butik? Supersizer eller specializer den?

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER

 



Del dette indlæg:



Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD