Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business



Peter Skjold Mogensen er Lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel.

Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder, men også i forhold til uddannelse, hvor han har udviklet og undervist på en lang række uddannelser, med fokus på detailhandel.

Derudover har Peter etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen. Forlagets primære formål er, at udvikle og udgive undervisningsmateriale, til brug i detailhandlen.

Peter er ligeledes involveret i Forskningsprojektet Retail Reinvented, hvis formål er, at klarlægge detailhandlens udfordringer og forsøge at komme med mulige løsningsforslag, i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og eksterne samarbejdspartnere.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Er dagligvarebutikkerne klar til den moderne convenience-forbruger?

Torsdag den 10 november 2016 kl. 17:20

Convenience er et grundbegreb inden for dagligvarehandel. Begrebet er opstået i USA, og kan frit oversættes til: nemt, hurtigt og bekvemt.

Convenience Stores eller ”nærbutikker” er kendetegnet ved, at de har en central beliggenhed i umiddelbar nærhed af forbrugerne. Butikkerne henvender sig til de travle forbrugere, der ønsker at spare tid og gøre et nemt indkøb. F.eks. er færdigretter en stor del af sortimentet i convenience butikken.

Hvis man ser på den danske detailstruktur, så er 7-eleven (amerikansk koncept) det bedste bud på en decideret convenience butik. Butikkerne er centralt placeret og tilbyder et sortiment af færdigretter og fastfood samt et meget begrænset udvalg af dagligvarer. Butikkerne har åbent det meste af døgnet og prisniveauet er relativt højt, pga. de højere omkostninger.

Principperne om convenience forsøges ofte implementeret i traditionelle dagligvarerbutikker´s koncepter, da butikkerne er klar over, at det i høj grad efterspørges af forbrugerne. Spørgsmålet er, hvordan den moderne forbruger opfatter convenience begrebet og hvordan butikkerne forsøger at efterleve kundernes ønsker.

Prøv at tænk tilbage på dit eget sidste dagligvareindkøb i et supermarked- hvor god en oplevelse havde du så?  Kunne du finde en parkeringsplads tæt ved indgangen? Var der en kundevogn til rådighed eller en kurv? Havde butikken alle de varer du havde brug for og var det muligt at modtage råd og vejledning? Hvor lang var køen til kassen? Kunne du nå hjem til din husstand før isen smeltede?

Der er rigtig mange forhold der påvirker forbrugernes opfattelse af convenience og forbrugerne bliver ikke mindre forvente- tværtimod.

Hvis vi ser på detailhandlens udvikling gennem de seneste årtier, så har introduktionen af selvbetjeningsbutikkerne i 1950´erne været meget revolutionerende i forhold til detailbranchens udvikling og den detailstruktur som vi ser i dag.

Selvbetjeningsbutikkerne gjorde det muligt for forbrugerne selv at vælge deres dagligvarer, uden indblanding fra en købmand, hvilket var meget nyskabende og særdeles convenient.

Men hvad er der sket med dagligvare butikkerne siden og hvordan har de egentlig udviklet sig?

Først og fremmest har dagligvare butikkerne udviklet sig i antal, således at Danmark er et af de lande i Europa der har flest dagligvarebutikker pr. indbygger, hvilket i sig selv kan opfattes som værende meget convenient.

Men ser vi på dagligvarebutikkernes grundkoncept, så har de stort set ikke ændret sig de sidste 60-70 år.- bortset fra enkelte knopskydninger.

Sat på spidsen, så er resultatet, at man som moderne forbruger meget nemt kan få den oplevelse, at man blot bliver sluppet løs i supermarkedernes varelager, når jagten går ind på de daglige indkøb.

Er det convenient og lever det op til moderne forbrugers efterspørgsel?

I gennem mange år har supermarkedet været forbrugernes foretrukne måde at handle dagligvarer på, og er det stadig. Der har siden selvbetjeningsbutikkernes introduktion, ikke været nogle attraktive alternativer til at foretage de daglige indkøb, hvilket har betydet, at forbrugerne generelt har været loyale overfor de traditionelle supermarkeder - lige indtil nu!

E-handlen buldrer frem, også for salg af dagligvarer.

I et historisk perspektiv, kan der argumenteres for, at introduktionen af e-handlen kan sammenlignes med introduktionen af selvbetjeningsbutikkerne i 1950 ´erne. E-handlen er i hastig udvikling, og har allerede demonstreret, at under de rette omstændigheder og med den rette teknologi, så kan forbrugerne nemt, hurtigt og bekvemt foretage sine indkøb online.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over for supermarkedernes konceptudvikling. Jeg kan blot konstatere, at den danske forbruger efterhånden har et meget attraktivt alternativ til den traditionelle detailhandel- nemlig e-handlen.

Introduktionen af e-handlen giver convenience begrebet en helt ny dimension. E-handlen giver forbrugerne mulighed for at bestille dagligvarer hjemme fra sofaen eller på farten via smartphone, med efterfølgende levering direkte på adressen. Derudover har webshoppen den egenskab, at den kan tilpasse sig kundens individuelle behov, og f.eks. huske hvad der blev købt sidst og samtidig komme med forslag til nye og interessante produkter, med udgangspunkt i kundens adfærd og indkøbsmønster- se det er convenient- særligt for fremtidens forbruger!

E-handlen er stadig i en spæd start, særligt inden for dagligvarehandlen, men potentialet er gigantisk!

Det bliver derfor meget interessant at følge dagligvarerbutikkernes reaktion på e-handlens udvikling og forbrugernes opfattelse af convenience.

Tænker supermarkederne at kunderne fortsat vil være loyale overfor traditionelle indkøbsformer og hvordan kan der i givet fald konceptudvikles på grundkonceptet, så det motiverer kunderne til at fortsætte med at handle i de fysiske butikker? Eller er løsningen, at alle butikker bør implementere onlinehandel, evt. i kombination med den fysiske butik?

I medierne har man den seneste tid kunne læse, at flere supermarkeder vælger at konceptudvikle på grundkonceptet, ved at udvide butikkernes åbningstiderne og holde døgnåbent. Jeg tænker at det giver en god signalværdi, men er det virkelig det som fremtidens forbrugere efterspørger?

Der er ingen tvivl om, at forbrugerne i øjeblikket gennemgår en større transformation, hvor teknologiudviklingen udgør en central rolle.  Det betyder, at det traditionelle detailmarked kan være udfordret, hvis det ikke imødekommer denne udvikling. Vi bør derfor være nysgerrige og i højere grad undersøge, hvad den moderne forbruger f.eks. forbinder med convenience begrebet.

Nøglen til at overleve på fremtidens detailmarked, ligger først og fremmest i at forstå forbrugernes adfærd. Kun tiden vil vise hvem der gør det bedst!
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD