Dennis Clausager, detailfolk.dk
Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk og driver også fem tøjbutikker på Midt- og Sydsjælland. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kæde- og markedschef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.
Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.
Hvad er der nu galt med nøgne elever?
Monday den 28 April 2014 kl. 09:29I Danmark er der generelt et stort behov for at få arbejdsgiverne til at oprette flere praktik- og elevpladser - også i detailbranchen.
Mange virksomheder tager helt naturligt det sociale ansvar, som det er at få sikret den fremtidige arbejdsstyrke i Danmark ved at oprette elevpladser, men desværre er det også nødvendigt at gøre opmærksom på behovet og skubbe lidt ekstra på over for andre arbejdsgivere.
Dette gøres blandt andet ved forskellige tiltag og kampagner, der skal øge fokus på behovet over for virksomhederne.
Og som al anden markedsføring handler det jo om at få budskabet igennem, hvilket kan være svært, da mange kampagner ofte drukner i den massive mængde af reklamepåvirkninger, vi dagligt udsættes for.
HK Ungdom har i den forgangne uge bragt sig selv og deres nye kampagne ”Ta’ mig – Det er lettere end du tror” i fokus. Her står to afklædte personer (en ung dame og en ung mand) med et skilt med påskriften ”Jeg søger en elevplads”, der dækker de mere intime dele af kroppen.
Det har skabt heftig debat, og en del kritikere har brugt voldsomme ord i kritikken af HK Ungdom, der nu har beklaget og stoppet kampagnen, da ”stilen og tonen ramte helt forkert”.
LÆS OGSÅ: Fagforening dropper nøgen elev-kampagne
Jamen, herre du milde, hvad skete der lige der?
Vi lever i et ultraliberalt land, hvor humor, jantelov og velfærd går hånd i hånd, og hvor de kreative kræfter på reklamebureauerne i mange år har spillet på mere eller mindre skæve ”erotiske” undertoner eller nøgenhed i utallige kampagner. Læg dertil, at man i årtier ikke har kunnet gå ind i en gennemsnitlig dansk kiosk eller supermarked uden at blive mødt med halvafklædte mennesker i børnehøjde.
Men fordi der bliver sat fokus på et super vigtigt emne ved at benytte halvnøgne mennesker som blikfang, tilsat en god portion humor og tekst med et glimt i øjet, så bliver pludselig åh så farligt eller forargeligt.
Det er trist, at HK Ungdom vendte på en tallerken og lyttede til nogle få kritikere, der gerne ville lege smagsdommere på vegne af hele Danmark, i stedet for at have modet til at gennemføre det, der i denne skribents øjne var en enkel, men godt tænkt kampagne.
Lad os håbe at sidste uges massive omtale skabt af netop kritikerne, faktisk fik den modsatte effekt af, hvad smagsdommerne ønskede:
Fokus på kampagnen og budskabet og dermed flere elevpladser - der er nemlig behov for det!!
Læs flere blogindlæg her.
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter