Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dennis Clausager, detailfolk.dk



Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk og driver også fem tøjbutikker på Midt- og Sydsjælland. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kæde- og markedschef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.

Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Lad os nu bare holde Black Friday hele året!

Tuesday den 28 November 2017 kl. 09:19



Årets mest omtalte handelsdag er nu et overstået kapitel. Og igen i år melder de kæder og webshops der valgte at gå med på shop-amok-dagen (og det er mange), om nye salgsrekorder (men sjovt nok ikke et ord om indtjening, eller mangel på samme).

Black Friday er kommet for at blive, men at ordet ”Friday” indgår i begrebet, er efterhånden en tilsnigelse. Allerede i starten af november måned, begyndte de første ”vi varmer op til Black Friday” kampagne at køre online, med ”dagens Black Friday” tilbud.

Og ugen op til den famøse salgsdag, gik det for alvor helt amok. Kæde efter kæde, herunder mange af de største i landet, kørte ”Black Week”, ”Sort uge”, og hvad de kreative kræfter i marketingafdelingerne, ellers kunne finde på.

Og hvad er der så galt i det? For så vidt vel ingenting. Kæder og onlinebutikker søger året igennem gode ”undskyldninger” for at profilere gode tilbud, i form af fødselsdagssalg, ”gule dage”, super weekend og meget andet godt. Og kunderne vil jo også gerne have gode tilbud, eller i hvert fald have fået ”oplevelsen” af et godt tilbud. For det er jo der hele ender. Hvis ikke kunderne får opfattelsen af, at der er tale om et godt tilbud, eller der ikke fandtes gode tilbud, så ville de jo bare købe normale varer til normale udsalgspriser. Så måske vil kunderne et eller andet sted gerne bedrages?

Under min elevtid i radiobranchen tilbage i midten af firserne, var jeg på det obligatoriske fagskoleophold, og der havde den ene af mine undervisere et favoritcitat, når emnet landede på gamle varer, eller ”usælgelige” varer der alligevel endte med at blive solgt på januarudsalget:

”En handel er aldrig afsluttet før sælgeren har lagt sin latter”.

Og det er måske der at detailbranchen er ved at være: Troværdigheden overfor kunderne omkring et godt tilbud efterlader efterhånden meget at ønske, for der er jo konstant tilbud af en eller anden slags, og med ”før-priser” der aldrig har eksisteret andet end på papiret, eller sidst blev solgt til prisen for flere år eller måneder siden, er det i de fleste tilfælde måske kun sælgeren der kan grine hele vejen hen til kasseapparatet?

Men hvis kunderne alligevel gerne vil ”bedrages”, og vi i detail gerne vil køre med tilbudspriser året rundt, skulle vi ikke bare beslutte at køre ”Black Friday” året rundt?

Det ville være noget lettere at håndtere og kommunikere, og i min optik mindst lige så troværdigt overfor kunderne.

LÆS OGSÅ: Black Friday eller Crap Friday?

LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER



Del dette indlæg:



Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD