Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

Dennis Clausager, detailfolk.dk



Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kædechef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.

Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Black Friday eller Crap Friday?

Fredag den 2 december 2016 kl. 13:00

De danske forbrugere har på få år taget den amerikanske shop-amokdag Black Friday til sig. Og derfor har en stor del af de danske butikker og webshops også satset stort på dagen. For hvem vil gå glip af en massiv kundestrøm og salg?

Og det er jo faktisk det, der er spørgsmålet. Black Friday deler i den grad vandene i den danske detailbranche, og selvom de fleste efterhånden har overgivet sig og er hoppet med på vognen, så er det meget få, der er udelt begejstrede for dagen. Naturligvis, da der gives rabatter i store mængder, hvilket presser indtjeningen. Jeg er selv af den opfattelse, at der er tale om en klassisk omgang pest eller kolera, men at Black Friday er et nødvendigt onde, da kunderne nu har taget dagen til sig.

I år har flere detailaktører kritiseret konceptet i skarpe vendinger med budskabet om, at det er bedre at holde sig helt ude af rabat-ræset. Fristende, og måske bedre for månedens bruttoavance, når man kigger isoleret på ”måneden der gik”. Men hvad koster det egentlig at melde sig ud af Black Friday-klubben?

For de fleste vil det koste i omsætningen, hvis de ikke er en del af festen. Men den største risiko er - i min optik - at det vil koste på goodwill-kontoen blandt kunderne.

Når stort set alle byer, centre, kæder og medier i den grad emmer af Black Friday, så er forventningen hos kunderne; ”at det gør alle jo”. Og kommer kunden så ned i sin favoritbutik for at erfare, at butikken ikke er en del af Black Friday, så er jeg overbevist om, at kunden bliver en smule skuffet.

Og så kommer det store spørgsmål: Tror du, at kunderne alligevel shopper i din butik på dagen til fuldpris, eller tror du, at de lægger pengene hos en Black Friday-konkurrent, når de nu er i ”købs-mode” til sig selv eller til julegaverne?

Med mindre du har meget unikke produkter på hylderne, giver svaret nok sig selv, og kunderne får jo desværre ikke flere penge på lommen af, at der nu er noget, der hedder Black Friday, hvor købetrangen får frit løb til egen-forkælelse eller julegaver.

Så mit postulat er følgende: Er man ikke med på Black Friday-vognen, så er en del af den givne omsætning tabt for evigt. Den kommer ikke igen, hverken på dagen eller i løbet af julemåneden. Læg dertil, at Black Friday-kunderne, der alene går efter en god deal på dagen, sendes direkte i armene på en konkurrent. At det så på bundlinjen nok ikke betyder det store, om man er med eller ej, er så en helt anden sag.

Så uanset om man kalder det Black Friday, Happy Friday eller Crap Friday, er det nok tvivlsomt, om det er en god forretning ikke at være med, der hvor kunderne er. Især når kunderne forventer det.

>> Læs flere indlæg fra denne blogger
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD