Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Dennis Clausager, detailfolk.dk



Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kædechef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.

Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Opråb: Stå nu sammen om at gøre detail-uddannelsen mere sexet

Onsdag den 10 februar 2016 kl. 09:04

Netop nu er jagten gået ind på at finde årets elever til de mange forskelligartede uddannelser, også i detailbranchen.

Kampen om at tiltrække eleverne er hård, og forskellige kæder har i år lanceret nye tiltag i forsøget på at tiltrække de bedste og mest kvalificerede elever. JYSK frister nu med en studietur til udlandet, og hos Dansk Supermarked har man netop lanceret et helt nyt Business College. Gode initiativer, der hver især søger at friste blandt dem, der allerede har besluttet sig for, at det er en detailkarriere, der er vejen frem, eller i det mindste karriereønsket lige nu. Men detailbranchen kæmper også om elevernes gunst mod alle mulige andre uddannelser, og det er nok her, at den største kamp skal stå.

For hånden på hjertet så er det ikke just blevet mere attraktivt at overveje en karriere i detailbranchen de senere år. Fordomme og historier om lav løv, sure kunder, krise og nedgangstider har sammen med en liberaliseret lukkelov og nye adgangskrav til erhvervsskolerne gjort det mere end vanskeligt at få et positivt budskab ud om detailuddannelsens fortræffeligheder.

Og detailbranchen byder jo rent faktisk på mange karrieremuligheder, men hvordan får vi så dette attraktive ”produkt” solgt til fremtidens vigtige detailister, der måske ikke engang overvejer denne karrierevej lige nu?

I min optik handler det om at finde og fortælle de mange forskellige inspirerende menneskelige historier, der er i branchen. Både historier fra profiler, der med baggrund i en detailkarriere i dag sidder i topstillinger eller har skabt en global detailkæde, men i lige så høj grad de mange historier fra ”gulvet” fra de personer og personligheder, der stortrives med en hverdag inden for retail af mange individuelle årsager.

Et kort storyboard kunne for eksempel være:

Lars Larsen sætter scenen, bistået af Lennart Lajboschitz og fortæller med 10 ord, hvad detail har gjort for dem og givet af muligheder. Ind i mellem fortæller to elever om deres glæde og oplevelser i hverdagen grundet, X Y Z…..og så videre. Personlige beretninger, krydret med fakta og inspiration.

Uanset den taktiske eksekvering bør detailbranchen stå sammen om at forsøge sig med en målrettet og fælles branding af detailuddannelsen, og fortælle forskellige karrierehistorier i øjenhøjde med målgruppen og på målgruppens præmisser. Og på den måde være med til at sikre at vi også i fremtiden har nok af talenter og passionerede kollegaer rundt omkring i de fysiske og virtuelle butikker, der kan sikre den danske detailbranches fremtid.

Så et konkret forslag kunne være, at en samling af store som små danske detailkæder, for eksempel suppleret med Dansk Erhverv, HK Handel og lignende interesseorganisationer og uddannelsesministeriet, sætter sig sammen og tænker ud af boksen og finder eller udpeger en projektleder, der kan tage førertrøjen på. Det er selvsagt noget, der vil kræve en vis investering, men mon ikke mange af vores kæder, store som små, i fællesskab kan blive enige om en investering og fordelingsnøgle, der kan skabe det økonomisk fundament til denne nødvendige branding-indsats?

Hele mit udgangspunkt og min ideologi omkring detailfolk.dk var - og er - at skabe inspiration og fremgang for en branche, der lige nu ligger i den største forandringsproces nogensinde. Og jeg er sikker på, at alle, der som jeg brænder for detail, er enig i, at branchen fortsat bliver nødt til at gøre en række ting anderledes og endnu skarpere de kommende år, både på vurdering af salgskanaler, digital indsatser, vareudbud og globalt mindset. Men hvad er det hele værd, hvis vi ikke har den fremtidige talentmasse på plads?

Så skulle vi ikke alle stå sammen og sikre, at vi også i fremtiden har de nødvending talenter og arbejdsstyrke? Jeg stiller gerne op til en række møder, hvor vi sammen tænker ud af boksen!

Hvem vil gerne deltage?



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD