Dennis Clausager, detailfolk.dk
Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk og driver også fem tøjbutikker på Midt- og Sydsjælland. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kæde- og markedschef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.
Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.
Nye tider - Hvad ville Mads Skjern have gjort?
Friday den 12 October 2012 kl. 10:09I disse uger ruller Danmarks populæreste detail TV-serie, Matador, over skærmen. Vi følger detailmanden og iværksætteren Mads Skjerns hastige succes, og derouten for byens tidligere succesfulde manufakturhandler ledet af Albert Arnesen i Damernes Magasin.
Selvom serien tager afsæt i begyndelsen af 30’erne, og de dengang såkaldte ”nye tider”, kunne den lige så godt være foregået i dag. Her i 2012 er det fortsat ”nye tider” hele tiden, men Algade og andre handelsgader har ændret udseende og karakter og findes i dag både i de fleste byer, men også online i cyberspace. Samtidig er der kommet nye detailbegreber til, som cross-channel, multi-channel og mobiloptimerede web-shops.
Hvad mon Mads Skjern ville have gjort i 2012? Ville han være blevet nutidens Albert Arnesen, eller ville hans forretninger være markedsledende, og sætte standarden for fremtidens detail- og handelsmønster? Jeg tror på det sidste; Mads Skjern var en dygtig forretningsmand, der turde tage velovervejede risici i forhold til i hvilken retning, han troede, markedet ville gå. Han besluttede at tage en større del af værdikæden ved også at begynde at producere tekstiler og tøj og turde samtidig satse på nye forretningsområder som bank og finansiering. Men Mads Skjern’s vigtigste egenskab var utvivlsomt; Alt tog udgangspunkt i kunderne, og hvad han forudså, at kunderne ville efterspørge.
I dag er kravene til nutidens detailister mangfoldige og komplekse, og det bliver især sværere og sværere at være en mindre detailhandlende uden support fra en marketingafdeling, onlinefunktion eller lignende. Man skal forholde sig til online salg, google ranking, mobile webshops, og fortsat være super dygtig til de klassiske dyder som sortimentssammensætning, omsætningshastighed, salg, ledelse og ikke mindst service.
Så hvis ikke Mads Skjern ligefrem havde opfundet begrebet cross-channel, så tror jeg, at han havde taget det til sig meget hurtigt og investeret i at møde kundernes forventninger på både den fysiske og den virtuelle handelsgade, præcis som de forventer det i 2012. Og selvfølgelig ville han betragte alle kanaler som sammenhængende, så man kunne bestille og betale via nettet og afhente i butikken, eller via webshoppen se om en vare er på lager i den fysiske butik, for så at købe og hente den dér - hvis det var det, kunden helst ønskede.
Og det er i virkeligheden det, som cross-channel og fremtidens detail handler om; med udgangspunkt i kundens forventninger, at skabe synergi, samt købs- og kundesammenhænge mellem salgskanalerne.
Er din virksomhed ”Damernes Magasin” eller ”Skjerns Magasiner”?
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter