Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Dennis Clausager, detailfolk.dk



Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kædechef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.

Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Kan man (over)leve uden en webshop?

Mandag den 13 marts 2017 kl. 09:44

Indkøbsmønstret er i disse år i voldsom forandring. Kommercialiseringen af internettet har skabt nye salgskanaler, brancheglidninger og -fremfor alt- en række nye onlineaktører, der alle forsøger at få kunder i butikken.

For de fysiske butikker har internethandlen betydet en helt ny situation, hvor man ikke kun skal forholde sig til konkurrencen i lokalområdet, men også i hele landet - sågar det meste af verden.

Alle eksperter, der, i parentes bemærket, yderst sjældent selv har prøvet at drive en detailvirksomhed, har i mange år råbt og skreget om, at de etablerede butikker burde få en online butik på plads – byg en webshop eller dø langsomt, har dommedagsbudskabet lydt! Og det har der desværre været mange eksempler på.

Alt fra mindre selvstændige butiksejere til store kæder på nationalt og globalt plan har måttet dreje nøglen om, fordi de enten kom for sent i gang, ikke evnede at få sat skub nok i den digitale butik eller ikke fik omstillet sig til den nye virkelighed i tide.

Så hvorfor ikke bare starte en webshop? Svaret er i min optik meget enkelt; fordi det er drønhamrende svært, selvom der i dag findes mange ”plug and play” webshop-løsninger. Hvis bare det handlede om at sætte et produktbillede og en pris på shoppen, så ville de fleste nok have succes i en eller anden form, men den digitale markedsplads er mere kompleks end som så. Og det er de færreste butiksejere, der har tilstrækkelig med indsigt eller økonomi til at få en professionel og konkurrencedygtig webshop til at ligge i top på Google.

Heldigvis findes der også en række eksempler på små og store retailere, der er lykkes med opgaven og som har oplevet succes og vækst på omstillingen. Men spørgsmålet er: Kan man leve uden en webshop?

Selvfølgelig kan man det! Det er muligt, at man må leve mindre godt eller med risikoen for en vigende omsætning, men der findes masser af eksempler på butikker og koncepter, der klarer sig glimrende uden en webshop.

Se bare på et af Danmarks mest succesfulde globale detailkoncepter, Tiger-kæden, der aldrig har haft en webshop. Eller den hastigt voksende Normal-kæde, der også klarer sig fremragende alene ved fysiske butikker. Ville de kunne sælge mere, såfremt de også havde en online butik? Uden tvivl. Men e-handel handler i dag mere om logistik, it-processer, seo og online kundeservice end om den ”simple” opgave, det er, at få et billede, en pris og lidt tekst lagt ind på en hjemmeside. Og den del, koblet med en stor mængde returvarer og dertil hørende omkostninger, gør, at en del fortsat ”lurepasser” lidt på, hvornår timingen er rigtig, eller om den nogensinde bliver det.

Så jo, du kan godt overleve uden en webshop, hvis du er superstærk i din niche, dit lokalområde eller i din tilgang til, hvad god kundeservice og butiksoplevelser er. Men hvis ikke du er det, eller hvis du ikke konstant er 100% fokuseret på, hvad din berettigelse og differentiering i markedet og over for kunderne er, så får du det svært – webshop eller ej.

God vind med omstillingen, kunderne og din butik!

> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD