Dennis Clausager, detailfolk.dk
Dennis Clausager er stifter og ejer af detailfolk.dk og driver også fem tøjbutikker på Midt- og Sydsjælland. Er oprindeligt detailhandels-uddannet og siden hen Merkonom i markedsføring og organisation. Har i en lang detailkarriere haft stillinger som butikschef i blandt andet radiobranchen og sidenhen forskellige lederstillinger, blandt andet som kæde- og markedschef i Telia, inden han i 2006 slog sig ned som selvstændig.
Dennis blogger om stort og småt i detailbranchen, og er ikke bleg for finde den udfordrende eller skarpe kuglepen frem når der skal skrives.
Er det kunderne eller de butiksansatte der er mest sure?
Friday den 3 May 2013 kl. 11:32Forestil dig følgende…: Du går ind i en butik. Ekspedienten kigger op, får øjenkontakt, smiler og siger; ”Hej og velkommen. Fedt at du gad besøge vores butik i dag. Hvad kan jeg hjælpe dig med?”
Hvornår har du sidst oplevet ovenstående?
I går bragte vi, på baggrund af en artikel i Politiken, en historie om svenske medarbejderes oplevelse af de danske kunder, hvor flere svenske butiksansatte udtalte sig mere end kritisk om ”de sure danske kunder”, de møder i deres arbejde i danske detailbutikker primært grundet sprogbarrierer og påståede ”tyveri af jobs”.
Det er naturligvis ikke i orden at behandle vores svenske detail-kollegaer på denne måde, men ”de sure danske kunder” fik mig til at tænke på forskellen på den danske og svenske detailkultur. Selvom jeg har mange gode oplevelser i danske butikker, oplever jeg ind imellem også mere triste og ”sure” situationer fra enten ansatte eller kunder.
Nu mener jeg selvfølgelig ikke, at hverken alle kunder eller alle detailansatte kan betragtes under ét, men min oplevelse er, at der i dele af de danske butikker er langt imellem en venlig og nærværende velkomst eller adfærd blandt de ansatte. Nogen gange står man tilbage med et billede af, at folk kun er på arbejde, fordi der skal tjenes penge. Ligeledes er der desværre også kunder, der blot betragter detailansatte som et nødvendigt onde for at kunne købe de varer, de mangler, eller decideret agerer ud fra en fejlfortolket ”kunden har altid ret, jeg betaler din løn, så jeg behøver ikke at behandle dig særlig pænt” attitude.
Hvis vi kigger over sundet til vore svenske naboer, er det generelt en stor fornøjelse at handle i de svenske detailbutikker. Sælgere og kasseassistenter kigger naturligt op og hilser på alle kunder med et velment ”Hej” eller ”Hejsan”. Det er ganske enkelt en helt naturlig del af den svenske detailkultur at hilse imødekommende på alle kunder. Og for os der bor i nærheden af København, er det præcis den samme oplevelse, når man møder svenske butiksansatte i Magasin, på Fields, etc. Man mødes altid af et venligt ”hej” og ofte ledsaget af et smil.
Er svenskere så mere glade, imødekommende eller kunde-elskende end danskere? Nej, det mener jeg bestemt ikke er tilfældet. Men hvad er så årsagen?
Er dette så ”hønen og ægget” diskussionen? Er det de sure kunder, der gør butiksansatte sure, eller er det de sure butiksansatte, der gør kunderne sure?
Jeg tror, at der de seneste mange år ganske langsomt er sket et skred i mentaliteten, uden nogen egentlig er stoppet op og har spurgt sig selv, hvorfor vi ikke hilser venligt på hinanden længere, når vi handler. Og måske er det ydermere blevet en slags ”selvbekræftende profeti”?
Så hvad er løsningen? ”Man får hvad man giver”; Jeg tror de fleste er enige i, at jo mere positiv stemning man selv skaber, jo mere positive bliver langt de fleste mennesker omkring en. Uagtet at opgaven for et mere smilende, venligt og imødekommende dansk detailunivers ligger hos både kunder og detailansatte, tror jeg, at den letteste og mest enkle løsning er at starte med os selv som detailfolk: At bryde den onde cirkel og starte en god cirkel!
Prøv selv (og helst som et samlet team i butikken) en lille test i bare én hel dag, konsekvent at møde kunderne med et smil, ledsaget af et velment og oprigtigt ”Hej og velkommen, hvad kan jeg gøre for dig?” og se, hvad der sker. Jeg er 100% sikker på, at kunderne vil gengælde dette, føle sig mere positive og dermed måske endda føle sig mere disponerede for at købe, fremfor bare at ose. Og så måske huske at gøre det samme, når vi selv handler i butikkerne.
Hvordan ser det ud hos dig og i din butik: Gør I dette allerede, eller skal der måske en lille test til allerede i dag?
Ps….Lige en afsluttende kommentar fra denne detailmand og skribent, ledsaget af et smil: Tusind tak fordi du besøgte vores butik, detailfolk.dk, i dag. Jeg håber at du blev inspireret og glæder mig til at se dig igen snart. På gensyn!
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter