Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger

Christina Toftegaard Nielsen har været forbrugerombudsmanden siden marts 2015
Foto: Pressefoto/forbrugerombudsmanden



Friday den 22 January 2016 kl. 11:53 af: Søren Duran Duus

Dansk Erhverv frygter, at visse butikkers populære loyalitetsklubber bryder loven med en ny fortolkning af forbrugerombudsmanden.

Mens antallet af loyalitetsklubber stadig vokser i den danske detailbranche, kommer forbrugerombudsmanden nu på banen med en opsigtsvækkende vurdering.

Således slår forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, fast, at detailbutikker, dagligvarekæder og andre virksomheder heller ikke må lagre oplysninger om, hvor kunderne bruger deres betalingskort, og hvad de køber.

Forbuddet skal beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring, forklarer forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent til forbrugerombudsmanden

I strid med betalingstjenesteloven

Dermed er det ikke kun banker, som ikke må indsamle oplysninger om deres kunders forbrugsmønstre til brug ved for eksempel markedsføring og videresalg.

- Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber.

- Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen efter at have behandlet flere nye henvendelser om emnet.

LÆS OGSÅ: Jensen's Bøfhus: Derfor er Club Jensen’s en kæmpe succes

Hvad med loyalitetsprogrammer?

I visse tilfælde må en virksomhed dog godt indsamle kundens betalingsoplysninger. Det gælder eksempelvis, hvis det er nødvendigt for at gennemføre en funktion, som udbyderen har knyttet til betalingskortet.

Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD