Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger
Fokus på kundeklubber
Detailfolk.dk har de seneste måneder sat fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse følgende artikler (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Her er Danmarks bedste kundeklub
Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
Derfor nærmer Ikea sig én million medlemmer af kundeklub
Sådan vendte Imerco Kähler-shitstorm til hitstorm
Dansk Erhverv frygter, at visse butikkers populære loyalitetsklubber bryder loven med en ny fortolkning af forbrugerombudsmanden.
Mens antallet af loyalitetsklubber stadig vokser i den danske detailbranche, kommer forbrugerombudsmanden nu på banen med en opsigtsvækkende vurdering.
Således slår forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, fast, at detailbutikker, dagligvarekæder og andre virksomheder heller ikke må lagre oplysninger om, hvor kunderne bruger deres betalingskort, og hvad de køber.
Forbuddet skal beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring, forklarer forbrugerombudsmanden.
LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent til forbrugerombudsmanden
I strid med betalingstjenesteloven
Dermed er det ikke kun banker, som ikke må indsamle oplysninger om deres kunders forbrugsmønstre til brug ved for eksempel markedsføring og videresalg.
- Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber.
- Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen efter at have behandlet flere nye henvendelser om emnet.
LÆS OGSÅ: Jensen's Bøfhus: Derfor er Club Jensen’s en kæmpe succes
Hvad med loyalitetsprogrammer?
I visse tilfælde må en virksomhed dog godt indsamle kundens betalingsoplysninger. Det gælder eksempelvis, hvis det er nødvendigt for at gennemføre en funktion, som udbyderen har knyttet til betalingskortet.
Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops