Derfor nærmer Ikea sig én million medlemmer af kundeklub
Fokus på kundeklubber
I forbindelse med offentliggørelsen af Danmarks bedste kundeklub den 2. november sætter detailfolk.dk før, under og efter offentliggørelsen fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse artiklerne (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Ikea afslører i et interview med detailfolk.dk, hvad boliggiganten planlægger at forbedre for at tiltrække flere medlemmer til Ikea Family.
Det blev ikke til den prestigefyldte titel som Danmarks bedste kundeklub for Ikea, da et forskningsprojekt på Copenhagen Business School (CBS) mandag offentliggjorde landets bedste loyalitetsklub. Hæderen gik i stedet til Forbrugsforeningen med 280.000 kortholdere fordelt på 208.000 medlemsfamilier.
Men hos Ikea Danmark er den indflydelsesrige boligkæde overordnet ’meget tilfreds’ med Ikea Family, som er navnet på kædens kundeklub.
- Gennem Ikea Family giver vi alle, der er interesseret i indretning, og alle, der elsker Ikea, muligheden for at få mere fra Ikea, siger Lena Gaarde Lambach, marketingchef for Ikea Danmark.
I dag, onsdag den 4. november, fremlægger Ikea Danmark årsregnskab for det forskudte regnskabsår 2014/2015, hvilket tegner sig til at blive et flot et af slagsen. Således kunne administrerende direktør for Ikea Danmark, Dennis Balslev, allerede i september afsløre over for pressen, at det danske ben af den svenske møbelgigant forventer rekord.
LÆS OGSÅ: Her er Danmarks bedste kundeklub
Tæt på milepæl
Den 31. august havde Ikea Family i Danmark 975.316 medlemmer.
I et interview med detailfolk.dk fortæller marketingchef Lena Gaarde Lambach, at hun forventer, at Ikea Family i midten af denne måned har rundet én million medlemmer.
- Ikea Family er vigtig for Ikea. Vores medlemmer giver os mulighed for at komme i dialog med vores mest loyale kunder og forstå deres drømme og behov, lige meget hvilken livssituation de befinder sig i. Dette hjælper os til at være mere relevante og sikre, at vi tilbyder danskerne de bedste løsninger til hjemmet.
- Hvordan måler I det?
- Vi har mange måder at måle dette. Vi har for eksempel vores store årlige markedsundersøgelse, hvor vi kan både kan se, hvad forbrugere, Ikea-kunder og Ikea Family-medlemmer synes om Ikea. I denne kan vi se, at Ikea Family-medlemmer generelt er mere tilfredse med Ikea og har en bedre forståelse for vores koncept. Det viser vigtigheden af at bygge relationer med vores kunder gennem Ikea Family, svarer Ikeas marketingchef i Danmark.
LÆS OGSÅ: Efter 40 år - nu betaler Ikea-stifter skat i Sverige
Derfor er Ikea Family vigtig
Ifølge Lena Gaarde Lambach skyldes Ikea Familys succes, at boligkoncernen tager udgangspunkt i Ikeas værdier og de ting, Ikea tilbyder sine kunder.
- Vi giver alle, der er interesseret i indretning, inspiration, nyheder, og alle, der elsker Ikea, muligheden for at få mere fra Ikea. Vi tilbyder muligheden for at gå i dialog og have indflydelse på Ikea. Vi kan se, at der er en stor interesse for disse ting blandt vores kunder.
- Hvilke områder er I særligt godt tilfredse med?
- Vi har vores medlemspanel på over 30.000 Ikea Family-medlemmer, som vi bruger til at få inspiration og viden om konkrete emner, som vi kan bruge til at blive endnu mere relevante og bidrage til at skabe en bedre hverdag for danskerne. Vi har blandt andet spurgt danskerne om deres morgenvaner.
- Vi tager på besøg i vores medlemmers hjem for at lytte til deres drømme og behov, og for at høre hvilke udfordringer de har i deres indretning – og for at blive inspireret af deres løsninger. Vi inddrager også vores medlemmer og giver dem mere direkte indflydelse på, hvad vi sælger. For eksempel afholder vi – for andet år i år – en stor tegnekonkurrence, hvor vores Ikea Family-medlemmers børn kan tegne deres drømmebamse. Blandt alle tegningerne vælges der 10, som vi sætter i produktion og sælger i en særkollektion i forbindelse med næste års tøjdyrskampagne, fortæller Lena Gaarde Lambach.
LÆS OGSÅ: Ikea satser på nyt tiltag uden for boligområdet
Strategi frem mod år 2020
- Vi arbejder løbende med større og mindre tiltag, der forbedrer kundeoplevelsen. Et af de seneste tiltag er, at vi har gjort det lettere for vores kunder at blive medlem af Ikea Family. Det har vi gjort ved at gøre sms-tilmelding muligt via en forenklet tilmeldingsformular, der er optimeret til både smartphone og tablet, oplyser marketingchefen.
- Hvilke områder vil I gerne optimere?
- Vi arbejder i øjeblikket på vores Ikea Family-strategi og action planer frem mod år 2020. Men det vil vi i fremtiden sikre endnu mere involvering, endnu mere relevant kommunikation og flere inspirerende og spændende oplevelser hos Ikea – både nationalt og lokalt, fremhæver Lena Gaarde Lambach.
Ikea Family i Danmark åbnede i 1987.
Detailfolk.dk sætter for tiden fokus på kundeklubber (se faktaboks).
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter