Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Undersøgelsen 'Virksomhedernes kunderelationer 2013 - CRM i danske virksomheder' viser blandt andet:
- 25 procent af virksomhederne siger, at de ikke har nogen strategi overhovedet
- Danske virksomheder taber mere end 1 milliard kroner om året på forfejlede CRM-projekter. Årsagen kan skyldes, at CRM ses som software og ikke strategi – altså kan løsningen være et skifte i fokus
- Kun 18 procent har opstillet en business case inden implementering, og af disse er det kun 38 procent, der følger op på denne
- Virksomhederne begår mange fejl, som de fortryder. Således siger 60 procent af alle virksomheder, at de ville gøre deres CRM-implementering på en anden måde, hvis de havde muligheden
Hent hele rapporten her
Ifølge arbejdsgruppen bag analysen er den formentligt den mest omfattende undersøgelse nogensinde af loyalitetsklubber i detailbranchen.
Det vrimler med loyalitetsklubber, kundeklubber og bonuskort, men hvordan virker de på forbrugerne?
Det spørgsmål har et stort forskningsprojekt om loyalitet i virksomheder sat sig for at finde ud af. Et projekt, som er baseret på 275.000 danske klubmedlemmer og kortholdere fra 10 loyalitetsklubber, herunder Club Matas, Ikea Family, Imerco+, Coop-Kortet og H&M Club.
Resultaterne bliver offentliggjort om få dage i forbindelse med en konference på CBS.
Men selvom resultaterne endnu er hemmelige, kan projektleder Per Østergaard Jacobsen i et optaktsinterview med detailfolk.dk afsløre, at der er stor forskel på medlemmernes oplevelse af klubberne, hvor én kundeklub skiller som ud som en klar vinder, ligesom der i den modsatte ende af listen er én klar taber blandt de 10 klubber.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber
Virker efter hensigten?
Der er voksende fokus på loyalitet og fastholdelse af eksisterende kunder, og der er kommet mange klubber og kort i gennem de sidste 10 år.
- Spørgsmålet er, om de virker efter hensigten? spørger Per Østergaard Jacobsen retorisk.
Udover at være projektleder for det omfattende forskningsprojekt, som er blevet til via et samarbejde på tværs af institutter på CBS, er Per Østergaard Jacobsen ekstern lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing.
Ifølge arbejdsgruppen bag analysen er den formentligt den mest omfattende undersøgelse nogensinde om loyalitetsklubber i den danske - og måske globale - detailbranche og er en opfølgning på/supplement til undersøgelsen 'Virksomhedernes kunderelationer 2013 - CRM i danske virksomheder'.
Få har en kundestrategi
I den to år gamle rapport er en af konklusionerne, at blot 15 procent af danske virksomheder havde en egentlig kundestrategi. Det betyder, at de danske virksomheder - i hvert fald i 2013 ifølge rapporten - i høj grad manglede fokus på kunden, men også at der er et stort potentiale for virksomhederne ved at arbejde med kundeorienteret strategi.
Loyalitets-konferencen på CBS mandag den 2. november holdes i samarbejde med CBS, Hjaltelin Stahl Direct, Kromann Reumert, Oracle Marketing Cloud og Stroederalton med Coop, Forbrugsforeningen, Imerco og Sportmaster som partnere.
Detailfolk vil også være til stede.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter