Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber

Arkivfoto
Foto: detailfolk.dk



Undersøgelsen 'Virksomhedernes kunderelationer 2013 - CRM i danske virksomheder' viser blandt andet:

- 25 procent af virksomhederne siger, at de ikke har nogen strategi overhovedet

- Danske virksomheder taber mere end 1 milliard kroner om året på forfejlede CRM-projekter. Årsagen kan skyldes, at CRM ses som software og ikke strategi – altså kan løsningen være et skifte i fokus

- Kun 18 procent har opstillet en business case inden implementering, og af disse er det kun 38 procent, der følger op på denne

- Virksomhederne begår mange fejl, som de fortryder. Således siger 60 procent af alle virksomheder, at de ville gøre deres CRM-implementering på en anden måde, hvis de havde muligheden

Hent hele rapporten her

Onsdag den 28 oktober 2015 kl. 08:14 af: Søren Duran Duus

Ifølge arbejdsgruppen bag analysen er den formentligt den mest omfattende undersøgelse nogensinde af loyalitetsklubber i detailbranchen.

Det vrimler med loyalitetsklubber, kundeklubber og bonuskort, men hvordan virker de på forbrugerne?

Det spørgsmål har et stort forskningsprojekt om loyalitet i virksomheder sat sig for at finde ud af. Et projekt, som er baseret på 275.000 danske klubmedlemmer og kortholdere fra 10 loyalitetsklubber, herunder Club Matas, Ikea Family, Imerco+, Coop-Kortet og H&M Club. 

Resultaterne bliver offentliggjort om få dage i forbindelse med en konference på CBS.

Men selvom resultaterne endnu er hemmelige, kan projektleder Per Østergaard Jacobsen i et optaktsinterview med detailfolk.dk afsløre, at der er stor forskel på medlemmernes oplevelse af klubberne, hvor én kundeklub skiller som ud som en klar vinder, ligesom der i den modsatte ende af listen er én klar taber blandt de 10 klubber.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber

Virker efter hensigten?

Der er voksende fokus på loyalitet og fastholdelse af eksisterende kunder, og der er kommet mange klubber og kort i gennem de sidste 10 år.

- Spørgsmålet er, om de virker efter hensigten? spørger Per Østergaard Jacobsen retorisk.

Udover at være projektleder for det omfattende forskningsprojekt, som er blevet til via et samarbejde på tværs af institutter på CBS, er Per Østergaard Jacobsen ekstern lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing.

Ifølge arbejdsgruppen bag analysen er den formentligt den mest omfattende undersøgelse nogensinde om loyalitetsklubber i den danske - og måske globale - detailbranche og er en opfølgning på/supplement til undersøgelsen 'Virksomhedernes kunderelationer 2013 - CRM i danske virksomheder'.

Få har en kundestrategi

I den to år gamle rapport er en af konklusionerne, at blot 15 procent af danske virksomheder havde en egentlig kundestrategi. Det betyder, at de danske virksomheder - i hvert fald i 2013 ifølge rapporten - i høj grad manglede fokus på kunden, men også at der er et stort potentiale for virksomhederne ved at arbejde med kundeorienteret strategi.

Loyalitets-konferencen på CBS mandag den 2. november holdes i samarbejde med CBS, Hjaltelin Stahl Direct, Kromann Reumert, Oracle Marketing Cloud og Stroederalton med Coop, Forbrugsforeningen, Imerco og Sportmaster som partnere.

Detailfolk vil også være til stede.

LÆS OGSÅ: Ekspert skeptisk omkring Mobilepays bonusprogram



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD