Ekspert skeptisk omkring Mobilepays bonusprogram
Afstemning
Ekstern lektor på CBS tvivler på, om det for nogle områder inden for detailhandlen giver mening for erhvervsdrivende at være en del af det nye Mobilepay Bonus.
- Spar penge, når du handler med Mobilepay.
Sådan lyder de lovende ord fra Mobilepay til brugere af den populære betalingstjeneste.
Torsdag blev Mobilepay Bonus lanceret. Et bonusprogram, som er klar til at kæmpe om kunderne og butikkernes populære bonusprogrammer.
Ifølge Mobilepay skal det være slut med klistermærker, samlehæfter og loyalitetskort i pengepungen. Hver gang, kunderne betaler med Mobilepay, opsparer de automatisk bonuskroner, hvis butikken, de handler i, tilbyder Mobilepay Bonus.
Gammel vin på nye flasker?
Detailfolk.dk har spurgt en af dem i Danmark, der ved mest om CRM, kunderelationer og kundeoplevelser, om, hvad han siger til det nye Mobilepay Bonus.
- Der er ingen tvivl om, at betalingsmidlet og -formen er god, siger Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing.
- Men man skal passe på med, at man ikke bare flytter nissen med over i en anden platform. Lidt forenklet sagt kan det jo være gammel vin på nye flasker, hvor selve det strategiske forhold ikke er blevet ændret, pointerer han.
LÆS OGSÅ: Nyt loyalitetsprogram kan feje kundekort af banen
Minimum 5 procent i bonus
For at blive koblet op på Mobilepay Bonus skal de tilmeldte butikker som minimum give 5 procent af kundernes køb i bonus, hvorefter kunderne kan bruge de optjente kroner næste gang, de handler i butikken - eller når det passer dem.
- 5 procent er en meget høj bonus for nogle områder inden for detailhandlen. Her tænker jeg blandt andet på dagligvarehandlen, hvor mange butikker næppe er i stand til at kunne give minimum 5 procent i bonus, fordi deres avance er lille, siger Per Østergaard Jacobsen.
- Omvendt er det mere realistisk for den del af detailhandlen, der eksempelvis beskæftiger sig med salg af elektronik eller tøj, hvor volumen er mindre, men avancen højere.
- Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvad butikkerne får ud af at være koblet op på Mobilepay Bonus. Hvad får butikkerne i modsætning til deres eksisterende kundeklubber for eksempel af kundeoplysninger, og hvordan skal de kunne lave målrettet kommunikation til kunderne, hvis de ikke længere får den viden om dem?, spørger Per Østergaard Jacobsen retorisk.
LÆS OGSÅ: Ny mægtig konkurrent i Danmark udfordrer Mobilepay
Vil være landsdækkende
Ifølge Per Østergaard Jacobsen er der i Danmark omkring 150 kundeklubber, hvoraf få er velfungerende for både erhvervsdrivende og kunderne.
I Lyngby er omkring 25 butikker med fra starten af Mobilepay Bonus’ indtog. Målet er, at Mobilepay Bonus skal rulles ud i hele landet, lyder det fra betalingstjenesten, som Danske Bank står bag.
LÆS MERE I: Bonusprogram: Mobilepay klar til krig mod butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter