Undersøgelse sår tvivl om kundeklubbers værdi
Det er langt fra alle forbrugere, der føler, at de får noget ud af de kundeklubber, de er medlemmer af, viser en undersøgelse.
Mange danske forbrugere oplever ingen værdi ved at være medlem af detailkædernes kundeklubber.
Tal fra Dansk e-handelsanalyse viser, at 42 procent af de adspurgte danskere ikke føler, at de opnår en reel værdi eller besparelse ved at være medlem af en kundeklub.
Samtidig viser analysen, at hele 72 procent af danskerne er medlem af én eller flere kundeklubber, og at hele 50 procent er medlem af 2-5 kundeklubber.
- Der er ingen tvivl om, at der er hård konkurrence blandt loyalitetsklubberne om at få plads i kundernes pung og ikke mindst bevidsthed, således at salgsaktiviteterne kan øges. Og skal man vinde dette slag, viser analysen tydeligt, at der er behov for at øge værdien for både mænd som kvinder på tværs af de fysiske og digitale kanaler, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der har udarbejdet Dansk e-handelsanalyse i samarbejde med Post Danmark og analysebureauet Wilke.
Bruger ikke kundeklubberne
Tallene viser, at danskerne ikke bruger deres medlemskaber aktivt, når de shopper.
30 procent bruger dem slet ikke, mens 40 procent kun bruger 1-2 af medlemskaberne aktivt.
En britisk undersøgelse, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk viser samtidig, at forbrugerne har optjente loyalitetspoint for milliarder liggende i pungen uden at gøre brug af dem.
LÆS OGSÅ: Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde
Kundeklubber er gennem de senere år skudt op i detailbranchen, hvor mange kæder har forsøgt at hoppe med på bølgen.
Loyalitetsekspert Chandra Benjamin Mostov, der er COO hos bureauet Wunderman Scandinavia, der blandt andet har været med til at udvikle Club Matas og SAS Eurobonus, har dog tidligere udtalt til detailfolk.dk, at vi snart vil se en modsatrettet tendens.
- Der er for mange, der bevidstløst kaster sig ud i at tro, at de skal bygge en kundeklub uden at have det rette fundament til at gøre det eller gør det halvhjertet, og så får de ikke noget ud af det, sagde Chandra Benjamin Mostov dengang til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter