Styrelse: Kundeklubber kan hindre konkurrence
For meget kundeloyalitet kan skade konkurrencen på det danske marked, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Mange butikker og kæder har efterhånden en. En kundeklub.
Men for mange af de populære kundeklubber kan skade konkurrencen på det danske marked, vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) over for Politiken.
En ny Megafonundersøgelse foretaget for KFST viser, at tre ud af fire danskere er medlemmer af en eller flere kundeklubber. Undersøgelsen viser også, at mere end halvdelen af dem, der er medlem af en kundeklub, ikke har styr på de fordele, som et medlemskab giver dem.
Hos KFST frygter man, at medlemskaberne får forbrugerne til at glemme at tjekke, om prisen på en vare i en medlemsbutik stemmer overens med kvaliteten, fortæller direktør i KFST Agnete Gersing til Politiken. Lektor i forbrugsstudier på Syddansk Universitet Jan Møller Jensen siger til avisen, at forskning viser, at kunder med et medlemskort er mindre tilbøjelige til at afsøge markedet for alternative priser og muligheder.
Matas' kundeklub Club Matas er med sine 1,3 millioner medlemmer en af de største kundeklubber herhjemme. Her mener informations- og miljøchef Henrik Engberg Johannsen ikke, at kundernes loyalitet skader konkurrencen. Der er ikke noget, der forhindrer andre i at etablere en lignende klub, siger han til Politiken.
LÆS OGSÅ: Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter