Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde
En undersøgelse viser, at de britiske forbrugere har optjente loyalitetspoint for milliarder liggende i pungen uden at gøre brug af dem.
Britiske forbrugere har loyalitetspoint til en værdi af omkring 1,9 milliarder danske kroner liggende i pungen uden at gøre brug af dem.
Det viser en undersøgelse fra den engelske plastikkortudbyder Plastic Card Services. Omkring fem procent af de briter, der har et loyalitetskort, indrømmer, at de aldrig indkasserer deres point. Det svarer til, at omkring 2,2 millioner mennesker går glip af optjente point.
Selvom 1,9 milliarder kroner kan lyde af meget, er der alligevel sket et fald i mængden af ubrugte point. Sidste år havde briterne point til en værdi af 3,1 milliarder kroner liggende ubrugt i pungen.
Det er især mændene, der er dårlige til at få udnyttet de opsparede point. Kvinder bruger tre gange så ofte som mændene de point, de optjener i forskellige kundeklubber.
En gennemsnitlig britisk forbruger sparer omkring 850 kroner om året ved brug af loyalitetspoint.
Matas’ kunder bruger point
Der findes ikke en lignede samlet undersøgelse i en dansk kontekst, men hos Matas, der har en af de største kundeklubber herhjemme, ser man langt fra den samme tendens til, at pointene ligger ubrugt hen.
- Det er en meget lille del af de optjente point, der ikke benyttes af Matas’ klubmedlemmer, siger informations- og miljøchef Henrik Engberg Johannsen til detailfolk.dk.
Han mener, at der er flere grunde hertil.
- Vi arbejder hele tiden for at gøre de præmier, pointene kan bruges til, så attraktive som muligt. Derudover erindrer vi skriftligt klubmedlemmerne om, hvor mange eventuelt uudnyttede point de har. Det sker i god tid inden pointudløb, siger Henrik Engberg Johannsen.
LÆS OGSÅ: Matas: Klubkunder handler oftere og mere hos os
Optjente Matas-point holder i to år, og materialistkæden sender en påmindelsesmail ud tre måneder før udløbsdatoen for at sikre, at pointene ikke går det spilde. Det er nemlig også i Matas’ interesse, at kunderne bruger deres point, pointerer Henrik Engberg Johannsen.
- Når de mere end 1,3 millioner klubmedlemmer bruger deres point, får de en positiv oplevelse, som vi i Matas rigtig gerne vil have kunderne får, siger han.
Gør det tilgængeligt
Mette Christian Jacobsen, der er managing director i LogoCard, der leverer loyalitetskort til detailbranchen, råder de danske detailhandlende til at fokusere på tilgængelighed, når de sammensætter deres loyalitetskoncepter.
- Det skal være nemt for kunderne at opsamle point, men det skal også være nemt at bruge dem igen. Det er jo sådan man skaber loyaliteten og får kunderne til at komme igen, siger hun til detailfolk.dk.
Hun eksemplificerer med materialistkæden Boots i England, der lader kunderne bruge opsamlede point som rabat på nye køb.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter