Hvad er en rigtig kundeklub?
Hvordan skruer man et loyalitetskoncept eller en kundeklub sammen? På et seminar diskuterede aktører og eksperter netop det dilemma.
Loyalitetskoncepter og kundeklubber er på fremmarch i disse år. De fleste detailkæder med respekt for sig selv har lanceret en form for kundeklub, men hvad er egentlig den rigtige formel, når konceptet skal skrues sammen?
En række aktører og eksperter var i går samlet til arrangementet Customer Loyalty Cards arrangeret af Detailforum for netop at diskutere, hvad der skal til for at give en kundeklub succes.
Forretningsudviklingschef i Coop, Kenneth Melchior, var den første taler på scenen i Atlas biografen i Rødovre Centrum. Han lagde stor vægt på, at man i Coop fortsat er præget af den andelstankegang, der danner grundlag for dagligvarekoncernen.
- Coop er ejet af 1,4 millioner medlemmer, og det med at give noget tilbage til de loyale medlemmer har været indlejret i Coop siden starten, sagde Kenneth Melchior blandt andet fra scenen.
Svært at fange de unge
Dagligvaregigantens udfordring de senere år har blandt andet været at fange det yngre publikum.
- Det lyder ikke særlig sexet, og de unge er ikke vokset op med andelstankegangen, sagde Kenneth Melchior.
Det har man blandt andet forsøgt at løse ved at indlemmer Fakta i programmet, så kunderne også kan opsamle point, når de handler hos discountkæden. Samtidig har man forsøgt at samarbejde med partnere, der tilbyder fordele til et yngre segment. Her fremhævede Kenneth Melchior blandt andet samarbejdet med Live Nation, der giver Coops medlemmer forkøbsret på en række koncertbilletter.
LÆS OGSÅ: Coop giver medlemmer forlomme i koncertkøen
Siden en relancering af konceptet i 2013 har 80.000 nye medlemmer meldt sig ind, og 40 procent af dem er under 40 år, sammenlignet med 15 procent af den eksisterende medlemsskare.
- Men der ligger stadig en udfordring i at udbrede andelstankegangen til de yngre generationer, sagde Kenneth Melchior.
Et koncept der dækker bredt
Også Forbrugsforeningen havde lagt vejen forbi Rødovre Centrum. Adm. direktør Finn Borgquist plæderede blandt andet for, at forbrugerne bliver trætte af for mange forskellige koncepter og glemmer at bruge kort og fordele. Han fremhævede, at Forbrugsforeningen dækker bredt med 3.000 virksomheder fra 150 forskellige brancher, og at konceptet er gennemsigtigt da der optjenes kroner og ører, fremfor point.
- Vi optjente sidste år bonustil medlemmerne for 187,5 millioner kroner, sagde Finn Borgquist.
LÆS OGSÅ: Loyalitetsprogram hitter blandt detailkæder
For Forbrugsforeningen ligger der også noget særligt i, at medlemskortet ikke blot opsamler bonus, men også kan bruges som betalingskort i butikker og på nettet.
Forbrugsforeningen har i dag omkring 200.000 medlemmer, der alle er meget loyale.
- 90 procent af vores medlemmer har brugt kortet, når året er omme, sagde Finn Borgquist. En tilslutning som mange andre loyalitetskoncepter og kundeklubber kun kan drømme om.
LÆS OGSÅ: Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter