Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Nyt koncept skal styrke kundeklubfokus i butikken

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 16 March 2014 kl. 10:10 af: Freja Thorbech

Konceptet KundeklubCoach vil gøre op med kundeklubber, der ikke kommer længere end til hovedkontoret.

Det vælter frem med kundeklubber i detailbranchen, men ofte kommer tankerne om klubben ikke længere end til hovedkontoret.

Det mener kundeklubekspert Stig Salling fra KundeKarma. Han har derfor udviklet konceptet KundeklubCoach, der skal gøre op med abstrakte visioner og lange manualer, som butikspersonalet alligevel ikke kommer i gennem. I stedet kan de med en abonnementsløsning hver uge få tilsendt et ugebrev, der sikrer løbende inspiration i afstemte doser og dermed tilfører kundeklubben værdi.

- KundeklubCoach sørger for, at de ansatte ude i butikken hele tiden har kundeklubben "top of mind". Det skal forstås på den måde, at frem for de butiksansatte en gang om året får en tyk manual, som de skal læse igennem, så får de hver uge helt konkrete og aktuelle indput til, hvordan de kan bruge deres kundeklub bedst muligt og få mest muligt ud af den, siger Stig Salling til detailfolk.dk

Slaget skal slås i butikkerne

Det er selvfølgelig op til butikkerne selv, om det er alle de ansatte, der skal have adgang til de ugentlige indput, men Stig Salling anbefaler, at butikschefen eller den kundeklubansvarlige tager rådene med til butikkernes ugentlige møder og gennemgår dem for alle de ansatte.

- Kort og godt, er det mit mål med KundeklubCoach, at klæde personalet i den enkelte butik på med alt den viden jeg normalt rådgiver hovedkontoret omkring, når jeg hyres til at starte eller relancere en kundeklub, forklarer Stig Salling.

Og det er en god grund til, at klæde butikspersonalet godt på, mener han.

- Det er ude i den enkelte butik, at slaget om medlemmerne skal slås, siger han.

Ugebrevene kan derfor eksempelvis indeholde helt konkrete forslag til, hvordan man spørger ind til, om kunderne vil være medlem af klubben.

- Mange kunder bliver spurgt mange gange, om de vil være med i en kundeklub og svarer "nej" per refleks. Hvis man nu i stedet spørger indirekte, så er sandsynligheden for at få et "ja" langt større, forklarer Stig Salling.

Derudover kan man også få råd til forskellige kampager og den generelle drift af en kundeklub. Her fremhæver Stig Salling eksempelvis butikkernes arbejde med e-mailmarketing.

- Jeg giver konkrete eksempler på, hvordan man kan bruge e-mailværktøjer. Det handler meget om, at man får udsendt sine nyhedsbreve på den bedst mulige måde, så man får mere salg i sin webshop eller får flere kunder ned i butikken, siger han

Konceptet er ikke skræddersyet til de enkelte butikker, men tager udgangspunkt i mere generelle råd, og i første omgang er det målrettet modebranchen, men Stig Salling har ambitioner om at udvide det. Han har flere planer på tegnebrættet, og arbejder i første omgang på at udvide ugebrevene med en form for online Q&A, hvor butikkerne hver måned kan stille spørgsmål og få svar på de udfordringer, som lige netop de sidder med.

LÆS OGSÅ: Loyalitetsekspert: Kundeklubber vil gå tilbage



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD