Nyt koncept skal styrke kundeklubfokus i butikken
Konceptet KundeklubCoach vil gøre op med kundeklubber, der ikke kommer længere end til hovedkontoret.
Det vælter frem med kundeklubber i detailbranchen, men ofte kommer tankerne om klubben ikke længere end til hovedkontoret.
Det mener kundeklubekspert Stig Salling fra KundeKarma. Han har derfor udviklet konceptet KundeklubCoach, der skal gøre op med abstrakte visioner og lange manualer, som butikspersonalet alligevel ikke kommer i gennem. I stedet kan de med en abonnementsløsning hver uge få tilsendt et ugebrev, der sikrer løbende inspiration i afstemte doser og dermed tilfører kundeklubben værdi.
- KundeklubCoach sørger for, at de ansatte ude i butikken hele tiden har kundeklubben "top of mind". Det skal forstås på den måde, at frem for de butiksansatte en gang om året får en tyk manual, som de skal læse igennem, så får de hver uge helt konkrete og aktuelle indput til, hvordan de kan bruge deres kundeklub bedst muligt og få mest muligt ud af den, siger Stig Salling til detailfolk.dk
Slaget skal slås i butikkerne
Det er selvfølgelig op til butikkerne selv, om det er alle de ansatte, der skal have adgang til de ugentlige indput, men Stig Salling anbefaler, at butikschefen eller den kundeklubansvarlige tager rådene med til butikkernes ugentlige møder og gennemgår dem for alle de ansatte.
- Kort og godt, er det mit mål med KundeklubCoach, at klæde personalet i den enkelte butik på med alt den viden jeg normalt rådgiver hovedkontoret omkring, når jeg hyres til at starte eller relancere en kundeklub, forklarer Stig Salling.
Og det er en god grund til, at klæde butikspersonalet godt på, mener han.
- Det er ude i den enkelte butik, at slaget om medlemmerne skal slås, siger han.
Ugebrevene kan derfor eksempelvis indeholde helt konkrete forslag til, hvordan man spørger ind til, om kunderne vil være medlem af klubben.
- Mange kunder bliver spurgt mange gange, om de vil være med i en kundeklub og svarer "nej" per refleks. Hvis man nu i stedet spørger indirekte, så er sandsynligheden for at få et "ja" langt større, forklarer Stig Salling.
Derudover kan man også få råd til forskellige kampager og den generelle drift af en kundeklub. Her fremhæver Stig Salling eksempelvis butikkernes arbejde med e-mailmarketing.
- Jeg giver konkrete eksempler på, hvordan man kan bruge e-mailværktøjer. Det handler meget om, at man får udsendt sine nyhedsbreve på den bedst mulige måde, så man får mere salg i sin webshop eller får flere kunder ned i butikken, siger han
Konceptet er ikke skræddersyet til de enkelte butikker, men tager udgangspunkt i mere generelle råd, og i første omgang er det målrettet modebranchen, men Stig Salling har ambitioner om at udvide det. Han har flere planer på tegnebrættet, og arbejder i første omgang på at udvide ugebrevene med en form for online Q&A, hvor butikkerne hver måned kan stille spørgsmål og få svar på de udfordringer, som lige netop de sidder med.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter