Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Tak til en presset detailhandel"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Nyt koncept giver loyalitetspoint for aktivitet på sociale medier

I fremtiden kan det give point til loyalitetskontoen, hvis kunderne 'synes godt om' butikker eller kæder på Facebook.
Foto: detailfolk.dk



Fredag den 20 december 2013 kl. 11:36 af: Freja Thorbech

Med et nyt loyalitetskoncept kan butikkerne belønne kunderne for Facebook-delinger og andre aktiviteter på de sociale medier.

I fremtiden skal det også give point på loyalitetskontoen, når kunderne er aktive på de sociale medier på butikkernes Facebook-, Instagram- eller Twitterkonti.

I hvert fald hvis det står til firmaet Apps4all, der har udviklet et nyt system til loyalitetskoncepter, der er klar i det nye år.

Her er tanken, at kunderne, når de tilmelder sig en butiks Facebook-gruppe, deler et opslag fra butikken eller tweeter om den pågældende butik, optjener point på deres loyalitetskonto.

- Som regel foregår opsamlingen af point i loyalitetssystemer via køb. Vi kigger meget mere på adfærd og vil belønne den proaktive adfærd kunderne har i forhold til at promovere butikken. På den måde læner vi os også op ad den gængse adfærd, der er blandt den yngre generation i dag, siger CEO i Apps4all, Poul Bak Pedersen, til detailfolk.dk.

Fornyet mund-til-mund-metode

Han forklarer, at butikker i dag kan betale sig fra at få promovering på Facebook eller alternativt lave konkurrencer, der motiverer folk til at dele eller kommentere et givent opslag. Med det nye system bliver den promovering sat i system.

- Vi læner os op ad den gammeldags mund-til-mund-metode. Ved at give nogle få incitamenter i form af point, bliver folk ansporet til at gøre det, som de egentlig allerede gør på de sociale medier, siger Poul Bak Pedersen og understreger, at der både er fordele for kunder og butikker.

- Kunderne får point, som de kan bruge sidenhen, og butikkerne får mere ud af deres loyalitetsprogram. Man kan som butiksejer tænke over, hvad det egentlig er, der giver værdi til ens loyalitetsprogram. Er det udelukkende, at kunderne køber et eller andet og bliver belønnet for det, eller vil man nok så gerne, at kunderne rent faktisk begynder at anbefale butikken til deres netværk og på den måde skaber ny eksponering for butikken, som man ikke skal betale for? spørger Poul Bak Pedersen retorisk.

Kombineret med et fysisk kort

Rent teknisk fungerer systemet ved, at butikkerne får en app, som kunderne skal hente. Herefter kan de knytte deres Facebook- eller Twitterprofil til og begynde at opsamle point for eksempelvis at tjekke ind i butikken på Facebook eller ved at retweete butikkens indhold på Twitter.

Samtidig er der fortsat point at hente, når man køber noget i butikken. Her har man også forsøgt at forny de klassiske loyalitetskoncepter ved at kombinere muligheden for at opsamle point på en app med muligheden for stadig at have et fysisk kort i pungen. Her har Apps4all lavet et unikt partnerskab med Logocard, som leverer kort-delen til den nye løsning.

- Hverken app eller kort kan stå alene. Derfor ser vi klart en fordel i at kombinere de to. Uanset om de bruger app’en eller dit kort til at opsamle point, så vil det ryge på samme konto. Det vil selvfølgelig tiltale to forskellige målgrupper, da de unge nok i højere grad vil bruge app’en, mens de ældre vil bruge kortet, forklarer Poul Bak Pedersen.

Legetøjskæden Hamleys er den første kæde, der forsøger sig med det nye loyalitetskoncept. Poul Bak Pedersen understreger dog, at det ikke kun er de store kæder, der kan være med på konceptet.

- Vi henvender os især til de små og mellemstore butikker, men kan også tilgodese kæderne, siger han til detailfolk.dk.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD