Sådan bør e-handlere bruge Facebook
Det er langfra kun det sidste klik, der tæller på Facebook, slog Client Partner hos Facebook Louise Gregersen fast på årets e-handelskonference.
Når e-handlere kaster sig over Facebook skal de kigge længere end til det sidste klik.
Det slog Client Partner hos Facebook Louise Gregersen fast på årets e-handelskonference. Hun havde lagt vejen forbi konferencen for at fortælle deltagerne, hvordan det sociale medie kan bruges til at påvirke e-handlen.
Mange e-handlende måler deres e-handelssucces ud fra det sidste klik, som gerne skulle føre et salg med sig, men det er ikke nødvendigvis den optimale måde at bruge Facebook på.
- Det er ligesom at høste uden at så, sagde Louise Gregersen blandt andet fra talerstolen og slog fast, at Facebook er et opdagelsesmedie for forbrugerne.
- Man skal se sin Facebook-side som en kilde i stedet for en destination i sig selv, sagde hun og mindede om, at forbrugerne har en lang række touchpoints undervejs, som kan være lige så vigtige som det sidste klik.
En effektiv markedsføringskanal
Og Facebook er et oplagt et sted at være for e-handlere.
- Vi er en af de mest effektive markedsføringsplatforme, der findes, sagde Louise Gregersen fra talerstolen og slog fast, at de 3 millioner Facebook-brugere i Danmark potentielt set er 3 millioner forbrugere.
Facebook har dagligt tre gange så stor en rækkevidde som de største danske dagblade. Derfor handler det også om at præcisere sin målgruppe i alt, hvad man gør på det sociale medie. Men det er netop noget, som danskernes brug af Facebook tillader, forklarede Louise Gregersen.
- Folk er engagerede i Facebook og skriver personlige data ind, sagde hun.
Eksempelvis kunne hun fortælle, at 840.000 danskere har registreret sig som forældre på Facebook.
Fokuser på newsfeedet
Client Partneren slog også fast, at man som e-handler bør lægge sit fokus og sin annoncering i neewsfeedet.
- Facebook er en engagerende platform, og som e-handelsvirksomhed vil I gerne have, at folk klikker videre, sagde hun og fortalte, at sandsynligheden for det netop er størst fra neewsfeedet. Det skyldes blandt andet, at højreside annoncering ikke vises på mobilen. Dermed går man mange potentielle besøgende glip af annonceringen, da 1,7 millioner danskere dagligt logger på Facebook fra mobilen.
Virksomhederne er også nødt til at forholde sig til, at Facebook er en anden type kommunikationskanal end eksempelvis en hjemmeside.
- Virksomhederne skal tilpasse deres indhold til Facebook. De kan ikke bare gøre, som de plejer, sagde Louise Gregersen.
Hun sluttede af med at opsummere et par korte, konkrete råd til de tilstedeværende.
- Lav opslag målrettet til dem I vil tale med, boost det over for dem I vil nå og ram dem på de devices de bruger, sagde hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter