Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Nye Facebook-regler giver nye muligheder for detail

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 4 September 2013 kl. 09:02 af: Freja Thorbech

Facebook ændrede i sidste uge reglerne for konkurrencer på det sociale medie. Det kan detailhandlen nyde godt af, mener ekspert.

Det er godt nyt for de danske detailhandlende, at Facebook har ændret sine retningslinjer for konkurrencer på det sociale medie.

I hvert fald, hvis man formår at udnytte det rigtigt. Det slår senior social media advisor hos Komfo, Hans Tosti, fast over for detailfolk.dk.

Indtil nu har det ikke været tilladt at slå konkurrence op direkte på sin væg og heller ikke at belønne likes og kommentarer.

LÆS OGSÅ: Danske virksomheder i ulovlige konkurrencer på Facebook

Men i sidste uge, ændrede Facebook de regler, og det kan komme detailhandlen til gode.

- Lad os antage, at jeg er en bagerbutik. Så ville jeg eksempelvis spørge mine fans på Facebook, hvilket morgenbrød vi skal have på tilbud i butikken i næste uge. Samtidig kan jeg skrive, at jeg trækker lod blandt alle kommentarerne om en omgang basser til hele kontoret. Det ville være en kanon god måde at skaffe noget reel engagement blandt de fans, der er på min side, siger Hans Tosti til detailfolk.dk.

Han fremhæver samtidig, at både fans og virksomhed kan nyde godt af en kommentar/konkurrence som ovenstående.

- Det er værdifuldt for butikkens fans, da de får indflydelse på, hvilke produkter der skal på tilbud, men det er også værdifuldt for bagerbutikken, da de får en viden om, hvad folk synes er interessant, forklarer han.

Sværere at nå brugerne

Hans Tosti understreger dog, at det er vigtigt ikke at overdrive.

- Man skal passe på med ikke kun at gøre det for synlighedens skyld. Man må ikke glemme, at Facebook er et socialt medie. Det er designet til, at vi skal have dialog med mennesker. Den dialog skal være meningsfuld, ellers er den ligegyldig for andre at kigge på, siger han.

Samtidig forklarer han, at det stadig ikke er tilladt at opfordre sine fans til at dele et givent indhold som eksempelvis et billede som led i en konkurrence.

For den enkelte Facebook-bruger betyder de ændrede regler ikke det store. De bliver ikke nødvendigvis spammet med flere konkurrencer, fordi Facebook har ændret retningslinjer, vurderer Hans Tosti. Det hænger blandt andet sammen med, at Facebook inden for det sidste halve år samtidig har strammet de algoritmer, der bestemmer, hvad der lander i den enkelte brugers newsfeed.

- Medmindre du er særligt interesseret i den type historier, så skærmer Facebook dem af for dig, siger Hans Tosti.

De stramme algoritmer betyder samtidig, at virksomhederne får endnu svære ved at nå ud til brugerne.

- Det er udelukkende et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Folk får flere venner og følger flere virksomheder, og der er kun et begrænset antal pladser i vores newsfeed, når vi logger på. Det er begrænset, hvor langt man gider at scrolle ned, forklarer Hans Tosti.

For at opnå synlighed, er det derfor utrolig vigtigt, at man får engageret folk med de opslag, man lægger op.

- Man skal lave nogle historier, som folk gider at dele, uden at det er konkurrence. Det er det, der kan skabe massesynlighed på Facebook. Det er hårdt arbejde, og slet ikke så nemt, som det har været, siger Hans Tosti til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Derfor giver det værdi at være på Facebook



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD