Danske virksomheder i ulovlige konkurrencer på Facebook
Mange danske virksomheder overtræder både Facebooks retningslinjer og dansk lovgivning, når de afvikler konkurrencer på det sociale medie.
Del vores billede og vind en rejse, skriv på væggen og vind et gavekort eller like vores opslag og få fingre i de sidste nye varer.
Kreativiteten kender ingen grænser, når danske virksomheder laver konkurrencer på Facebook.
Men mange overtræder Facebooks regler lige såvel som den danske lovgivning, når de laver konkurrencer på det populære sociale medie.
Det fortæller Hans Tosti, der er senior social media advisor hos Komfo, der er en af de officielle Facebook-partnere i Danmark.
- Der er en del, der kører de her såkaldte ulovlige konkurrencer, det er der ingen tvivl om, siger han til detailfolk.dk.
Facebooks regler tillader kun konkurrencer, der kører i en tilknyttet applikation. Man må altså ikke som virksomhed slå en konkurrence op direkte på væggen på sin Facebook-side. Samtidig er det ikke tilladt at belønne likes, kommentarer eller delinger. Og det er her, mange virksomheder går galt i byen.
I strid med dansk lov
Hans Tosti forklarer, at Facebook selv sørger for at håndhæve reglerne ved at slette de opslag, der rummer ulovlige konkurrencer.
- I andre tilfælde går de også ind og lukker siden, hvis der er noget, der er sket gentagende gange, siger han.
Men det er ikke kun Facebook, man kommer på kant med, hvis man laver de ureglementerede konkurrencer. Man risikerer også at overtræde den danske lovgivning på området.
- Markedsføringsloven gælder al elektronisk markedsføring. Så hvis man betinger en konkurrence ved, at en bruger skal spamme sine venner med en deling af en historie eller et billede, så kommer man ud i en situation, hvor man kommer på kant med spam-reglerne i markedsføringslovgivningen, forklarer Hans Tosti.
Små butikker kommer ofte galt af sted
Selvom der er mange, der overtræder både Facebook-regler og dansk lovgivning, når de afvikler konkurrencer på Facebook, er der en klar tendens til, hvem der oftest kommer galt af sted, når de forsøger sig med konkurrencer på de sociale medier.
- Tendensen går i retning af, at det fortrinsvis, er de små butikker, der overtræder reglerne, siger Hans Tosti.
Det kan blandt andet skyldes uvidenhed. Mange ved ikke, at der findes konkurrenceregler på Facebook, og derfor kommer de til at overtræde reglerne. Det er netop også derfor, at der er færre eksempler på store brands, der kommer i klemme, mener Hans Tosti.
- Vidensniveauet i de store brands er efterhånden blevet bedre. Det hænger selvfølgelig også sammen med, at de store brands får hjælp fra bureauer, som rådgiver på området. Ethvert rådgivningsfirma med respekt for sig selv ville selvfølgelig aldrig nogensinde rådgive en kunde til at lave de her ulovlige konkurrencer, siger han til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Sådan bruger detailvirksomheder bedst sociale medier
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter