Facebook bruges oftere til kundeservice
Mange virksomheder bruger i større grad de sociale medier til kundeservice.
Der har ikke været helt ligeså stor succes med annoncering på Facebook, som mange danske virksomheder havde regnet med. Til gengæld er de sociale medier begyndt at vise sig nyttige til kundeservice.
Det skriver online-firmaet Timm Textus i en pressemeddelelse fra Business Direct.
- Facebook, Twitter og endda også Google Plus bruges i dag til andet end reklame. Det er en stor fordel at være tilstede på den samme platform som ens kunder. Man kan hurtigt reagere, hvis en kunde har et problem, eller hvis dette problem har udviklet sig til dårlig omtale, mener Timm Textus.
Den alternative brug af Facebook er ikke ny, og mange danske virksomheder er gode til at udnytte de sociale medier.
LÆS OGSÅ: Forbrugere stemmer Zapp-isen tilbage med 50.000 likes
Sociale medier er tve-æggede sværd
Den direkte kontakt til kunderne og mulighed for annoncering og anden markedsføring gør de sociale medier særdeles nyttige for virksomhederne. Men der er også en bagside af medaljen. På platforme som Facebook og Twitter har kunderne nemlig rig mulighed for at lufte ikke bare positive tilkendegivelser, men også deres frustrationer. Og det er noget, der kan sprede sig hurtigt.
LÆS OGSÅ: Klager spredes på sociale medier
Flere såkaldte "shitstorme" og Facebook-furorer har været i medierne i løbet af de sidste par måneder, hvor blandt andet Netto og Matas er blevet angrebet af utilfredse kunder.
LÆS OGSÅ: Netto-sagen er et eksempel på kundernes magt på Facebook
Der er dog det positive i det, at virksomhederne har mulighed for at kontakte kunderne direkte på et social medie, og de kan dermed prøve på at oprette skaden eller løse problemet, før det udvikler sig til en potentiel shitstorm.
De danske detailvirksomheder må dog i fremtiden indstille sig på, at de sociale medier har givet kunderne en ny magt, som man er nødt til at tage højde for.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter