Kunder presser virksomheder på sociale medier
Klager fra kunder på f.eks. Facebook bliver mere og mere udbredt, og nu giver en stor dansk butikskæde efter for utilfredse kunder og tilbyder at tage produktet retur.
For mange virksomheder er de sociale medier en gave og endnu en måde at nå ud til kunderne på. Men flere og flere virksomheder må også erkende, at de sociale medier samtidig har givet utilfredse kunder fri adgang til at udbasunere deres vrede offentligt, noget der af og til kan give bagslag for virksomhederne.
Matas tilbyder at tage produkt retur
Denne gang har kundernes vrede på de sociale medier ramt butikskæden Matas. Det skriver epn.dk. Flere kunder udtrykte nemlig deres utilfredshed med Matas julekalender på kædens Facebookside, der blandt andet indeholdt produktprøver. Kalenderen koster 299 kroner, og en del skuffede kunder mente ikke, at den var prisen værd.
De mange facebookklager har nu fået Matas til at tilbyde at tage kalenderen retur.
- Matas har måttet konstatere, at en række forbrugere slet ikke har været tilfredse med produktet. Derfor tilbyder vi, at man ved at returnere varen til Matas kan få pengene tilbage, siger Henrik Engberg Johannsen, informations- og miljøchef i Matas til epn.dk.
Netto fik kritik
For nyligt fik Netto også kundernes uforbeholdne mening at kende på deres facebookside, da de lancerede en ny kampagne om længere åbningstider. Her fandt flere kunder det usmageligt, at der blev reklameret med trætte medarbejdere i anledning af udvidet åbningstider til kl.22.
LÆS OGSÅ: Facebook-forurere om netto-kampagne
Men butikker og virksomheder må nok indstille sig på, at de sociale medier har givet kunderne en ny og ukontrollerbar magt, der hurtigt kan presse virksomheder, det skriver Politiken.
Kontroltab for virksomhederne
- Traditionel reklame og pr fungerer ikke i denne nye offentlighed. Der er tale om et fuldstændigt kontroltab, fordi afsenderen ikke længere kan styre diskussionen, siger kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen til Politiken.
Senest har blandt andre Danske Bank og Telenor også været udsat for kraftigt stormvejr i form af klager fra kunderne på Facebook. Klagestormen fik blandt andet Danske Bank til at trække deres kampagne tilbage.
- Danske Bank og andre firmaer må sande, at deres kunder, forbundne og magtfulde, som de er med deres venner på mobilen og Facebook, dømmer dem på det, de gør, og ikke det, de siger, siger årlig kortlægger erhvervslivets brug af sociale medier, Jan Futtrup Kjær til Politiken.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter