Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Kunder presser virksomheder på sociale medier

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 6 December 2012 kl. 10:07 af: Simone Hansen

Klager fra kunder på f.eks. Facebook bliver mere og mere udbredt, og nu giver en stor dansk butikskæde efter for utilfredse kunder og tilbyder at tage produktet retur.

For mange virksomheder er de sociale medier en gave og endnu en måde at nå ud til kunderne på. Men flere og flere virksomheder må også erkende, at de sociale medier samtidig har givet utilfredse kunder fri adgang til at udbasunere deres vrede offentligt, noget der af og til kan give bagslag for virksomhederne. 

Matas tilbyder at tage produkt retur

Denne gang har kundernes vrede på de sociale medier ramt butikskæden Matas. Det skriver epn.dk. Flere kunder udtrykte nemlig deres utilfredshed med Matas julekalender på kædens Facebookside, der blandt andet indeholdt produktprøver. Kalenderen koster 299 kroner, og en del skuffede kunder mente ikke, at den var prisen værd.

De mange facebookklager har nu fået Matas til at tilbyde at tage kalenderen retur. 

- Matas har måttet konstatere, at en række forbrugere slet ikke har været tilfredse med produktet. Derfor tilbyder vi, at man ved at returnere varen til Matas kan få pengene tilbage, siger Henrik Engberg Johannsen, informations- og miljøchef i Matas til epn.dk.

Netto fik kritik

For nyligt fik Netto også kundernes uforbeholdne mening at kende på deres facebookside, da de lancerede en ny kampagne om længere åbningstider. Her fandt flere kunder det usmageligt, at der blev reklameret med trætte medarbejdere i anledning af udvidet åbningstider til kl.22. 

LÆS OGSÅ: Facebook-forurere om netto-kampagne

Men butikker og virksomheder må nok indstille sig på, at de sociale medier har givet kunderne en ny og ukontrollerbar magt, der hurtigt kan presse virksomheder, det skriver Politiken. 

Kontroltab for virksomhederne

- Traditionel reklame og pr fungerer ikke i denne nye offentlighed. Der er tale om et fuldstændigt kontroltab, fordi afsenderen ikke længere kan styre diskussionen, siger kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen til Politiken. 

Senest har blandt andre Danske Bank og Telenor også været udsat for kraftigt stormvejr i form af klager fra kunderne på Facebook. Klagestormen fik blandt andet Danske Bank til at trække deres kampagne tilbage. 

- Danske Bank og andre firmaer må sande, at deres kunder, forbundne og magtfulde, som de er med deres venner på mobilen og Facebook, dømmer dem på det, de gør, og ikke det, de siger, siger årlig kortlægger erhvervslivets brug af sociale medier, Jan Futtrup Kjær til Politiken. 

 

 

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD