Facebook-furore om Netto-kampagne
Tæt på 400 kommentarer og mere end 2000 likes har Nettos kampagne for sine nye åbningstider genereret i en heftig debat på facebook. Debatten er kickstartet af et indlæg, der kalder reklamespottet for usmageligt.
En Netto-medarbejder, der sætter varer på hylden og gaber samtidig. Sådan fotæller Netto sine kunder, at samtlige butikker nu har åbent fra kl.8 til kl. 22 alle hverdage. Det har siden 6. oktober startet en lavine af kommentarer.
- Jeg synes, det er direkte usmageligt og respektløst over for de ansatte, I har. Det signal, I sender, er efter min mening, et signal om at I nu har åbent hele tiden, og at I er fuldstændig ligeglade med, hvor trætte jeres ansatte er, og hvor meget det måtte slide på dem. Så længe I kan få smidt varer ud over disken, så er det lige meget med abejdsforholdene. Tænk jer dog om!
Sådan lyder startindlægget på Nettos facebookside 6. oktober.
- Det er et kikset reklamespot, der signalerer, at medarbejderne er uoplagte og trætte af de lange åbningstider! Flop fra Nettos side, efter min mening, skriver en anden.
Flere er af den holdning, at Netto burde have vist friske og veloplagte medarbejdere i stedet, mens andre synes, at reklamen fint indikerer de sene åbningstider.
Reklameekspert godkender spottet
Debatten ruller stadig, men reklame-eksperten Frederik Preisler fra Mensch mener ikke, Netto har grund til at tage sig af de sure opstød. Han synes, det er en fin reklame.
- Det, der er problemet, er, at man hører ikke ret meget fra dem, der synes det er fint og sjovt, eller som synes, det er en skæg måde at turnere det på. Det er altid dem der brokker sig og er utilfredse, der fylder mest i billedet, så Netto skal tage det helt stille og roligt, siger han til detailfolk.dk
- I gamle dage var der en redaktør, der sorterede i læserbrevene. I dag kan enhver give sin mening til kende, og det skal man tage med en vis ophøjet ro. Der vil altid være flere af dem, der er sure, der har energi til at brokke sig, siger Frederik Preisler.
Nettomedarbejdere forsvarer Netto
Debatten skifter fokus undervejs og kommer til at handle om vilkår for de ansatte i Netto efter lukkeloven. Ud over senere vagter, er der også kommet noget positivt ud af det, skriver en Netto-medarbejder:
- Arbejder i Netto og jeg er endt ud med færre timer end jeg fik før, da vagterne nu splittes op på en anden måde. I stedet for at arbejde lørdag 7-18:15 arbejder man nu f.eks. 7-16 eller 16-22:15. Så der er ingen grund til at have ondt af os nettomedarbejdere.
- Det er ikke ualmindeligt i udlandet og nu er det kommet til lille DK, jøsses!! Synes det var MEGA fedt, jeg ku' gå i Netto i søndags kl 20. Og HVIS det ikke kan betale sig i længden for Netto etc., så er det jo godt det kan laves om, skriver en anden med erfaring med de sene arbejdstider.
Den ironiske tolkning
Netop pga. lukkeloven er der nogen, der tolker reklamen som en indirekte kritik af de sene åbningstider, og som giver reklamen et klap på skulderen af samme årsag.
- Det er total god stil, at signalere, at det er ren galimatias, at der skal være åbent så længe, det er nedbrydende for personalet, og omsætningen bliver jo ikke større af den grund, fed fed fed reklame, står der i et indlæg.
Netto ville oplyse med et blink i øjet
Undervejs i debatten forklarer Netto, at reklamespottet er ment som en sjov måde at vise de nye åbningstider:
- Vores butikker har været rigtig glade for de udvidede åbningstider, og de skæve arbejdstider betyder jo at man på den anden side har fri på et andet tidspunkt. Med den nye reklamefilm har vi med et "glimt i øjet" og med en mild overdrivelse blot forsøgt at kommunikere, at vi nu har fået længere åbningstider.Vi vil gerne tale lige ud af posen og i øjenhøjde, og vi er derfor glade for at kunne se af denne debat, at I gør det samme, skriver Netto.
Den udtalelse bakker Frederik Preisler op:
- Jeg synes, den gør det, som de selv siger, med et glimt i øjet.
Og som der står i et indlæg. Reklamen virker, ingen kan nu være i tvivl om, hvad tid Netto lukker.
Vi ville gerne have haft Netto's kommentar til kampagnen og debatten, men Netto er ikke vendt tilbage på detailfolk.dk's henvendelser.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter