Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Forbrugere stemmer Zapp-isen tilbage med 50.000 Likes

Foto: Frisko Facebook



Wednesday den 20 February 2013 kl. 06:30 af: Mette Winkler

Sociale mediestunts skaber kontakt til kunderne. Senest har flere end 50.000 tilkendegivet over for Frisko, at de vil have Zapp-isen tilbage.

Flere virksomheder involverer kunderne i deres beslutninger om, hvilke produkter de skal sælge, sætte på udsalg - eller i friskos tilfælde fylde fryseren med.

4. januar skrev Frisko på sin Facebookside:

- Hvis dette billede får 50.000 likes, så garanterer vi, at I kan finde den farverige klassiker i fryseren i år.

Der er tale om den farvestrålende is Zapp, som har været taget af is-kortet siden 2010, og udfordringen blevt taget seriøst af de sociale isentusiaster, der på to dage samlede 50.792 Likes. Hele 5741 gange har folk delt Zapp-posten i deres netværk på Facebook, og 1.294 har kommenteret på billedet af Zapp-isen.

Et tempo, der kom bag på en ellers optimistisk brand manager i Frisko, Ditte Nielsen.

Lyntempo var en positiv overraskelse

- Vi er klar over, at Zapp er populær i kraft af fangrupper og protester på Facebook, der krævede isen tilbage, men at den kunne høste 50.000 likes på bare to dage, må siges at være overraskende, siger hun til Detailfolk.dk.

Og det høje engagement på Friskos Facebookside skal holdes ved lige.

- Det er en dedikeret fangruppe med noget på hjerte. Derfor skal der også leveres interessant og kreativt indhold, der er like-able og engagerende. "Isvalg 2013" var en kampagne, der lod det være op til danskerne at stemme på en udgået Frisko-klassiker, som de gerne så tilbage på kortet. Der gik ikke længe før Zapp stormede frem, og derfra opstod idéen om et post, der understregede vinder-isen en gang for alle. Overordnet beror strategien på medbestemmelse og forbrugerinddragelse, siger Ditte Nielsen.

Frisko har da også allerede en ny kampagne i gang for at samle flere likes.

- I den seneste Facebook-kampagne 'Frisko Sommertid', lader vi det være op til danskerne at bestemme, hvor mange gratis is, der skal deles ud på Friskos landsdækkende event d. 31. marts - jo flere likes, jo flere is.

Ikke et enkeltstående tilfælde

På Detailfolk.dk har vi flere gange berettet om virksomheder, der har formået at aktivere Facebookbrugerne. Netto startede en brugerstorm med sin kampagne for nye åbningstider, der tog udgangspunkt i trætte medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Facebook-fuore om Netto-kampagne

LÆS OGSÅ: Nettosagen er et eksempel på kundernes magt på Facebook

Et mere positivt eksempel er norske Cocopanda, der bruger det sociale medie både som forum og salgskanal. Her bidrager Facebook-salg med 75 procent af virksomhedens omsætning.

LÆS OGSÅ: Ny netbutik får 75 pct. af salget fra Facebook

Hvordan håndterer virksomhederne de sociale medier?

Lige nu løber Social Media Week af stablen i København og ni andre storbyer verden over. Copenhagen Concept er den danske arrangør af Social Media Week 2013, som startede 18. februar og fortsætter til på fredag 22. februar.

22. februar holder strategen i sociale medier, Peter Svarre et oplæg kaldet The Power of Dislike. Han tager udgangspunkt i, at det ikke kan betale sig at inorere dem, der ikke kan lide dig.

- Hold dine venner tætte o dine fjender tættere, skriver han i en introduktion til oplægget.

- interager med dem, hør på dem og tal med dem. I hvert fald, hvis du er en virksomhed, er rådet.

Facebook er fortsat de sociale mediers motorvej

Markedsføring.dk har spurgt strategisk planner hos Content, Mikkel Nybo Andersen, om de største trends på de sociale medier i 2013, og til det svarer han:

- Facebook er stadig den sociale motorvej, som er svær at komme uden om, som annoncørerne ikke kan undvære og brugerne holder fast i.

Han spår, at virksomhederne i højere grad vil lade forbrugerne komme til orde - og lytte til dem. Men han spår også, at de nye sociale veje stiller nye krav til virksomhederne, der må aflive gamle salgstragter og se i øjnene, at det er forbrugernes omtaler, der sælger varen.

LÆS OGSÅ: Kunder presser virksomheder på sociale medier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD