Varer finder vej til butikken via Facebook
Forbrugerne kan ofte være med til at bestemme, hvilke varer de vil have i butikkerne via afstemninger på Facebook.
Det er blevet populært at lade kunderne stemme om, hvilke varer de vil have i butikken.
Her bliver især Facebook brugt til at lade forbrugerne komme til orde.
Eksempelvis har Premier Is i år ladet det være op til de 20.000 fans på ismejeriets Facebook-side 'Rigtig flødeis' at bestemme årets isnyhed. Brugerne har på Facebook kunne stemme om ingredienser, smag, emballage og navn. De mange stemmer er blevet til isnyheden Pistaciedrøm.
- Vi har fokus på at tilbyde is, der passer til danskernes smag. Derfor har det været naturligt for os at inddrage vores mange engagerede Facebook-fans i udviklingen af de helt store nyheder i sortimentet i år. Det er blevet et overraskende og spændende valg, og vi er glade for, at vi på denne måde kan imødekomme de mange isglade danskere, siger Jørgen Sølvkær, der er Senior Product Manger hos Premier Is.
Kan være både forum og salgskanal
Også Frisko har tidligere brugt Facebook til at lade danskerne bestemme, hvilke is der er at finde i butikkernes frysebokse.
50.000 Facebook-brugere bestemte således, at den farvestrålende Zapp-is igen skulle på iskortet.
LÆS OGSÅ: Forbrugere stemmer Zapp-isen tilbage med 50.000 Likes
Men det er ikke kun is-producenterne, der lader forbrugerne komme til orde på Facebook. Også en kæde som Søstrene Grene har haft succes med at lade kunderne sende ønsker til butikkerne via Facebook.
Virksomheden Cocopanda.dk er gået skridtet videre og bruger Facebook som både forum og salgskanal. 75 procent af den online kosmetikforhandlers omsætning kommer via Facebook.
LÆS OGSÅ: Ny netbutik får 75 pct af salget fra Facebook
Klager spredes på sociale medier
Men Facebook kan også have en negativ effekt for butikkerne. Klager en kunde via Facebook, kan klagen nemlig hurtigt sprede sig som ringe i vandet.
Det er noget, som flere butikskæder har oplevet.
På Matas' Facebook-side klagede flere kunder over kædens julekalender, som de ikke mente var pengene værd. Det fik i sidste ende kosmetikkæden til at tilbyde at tage kalendrene retur.
LÆS OGSÅ: Kunder presser virksomheder på sociale medier
Netto fik ørene i maskinen på Facebook, fordi kæden i en reklame for længere åbningstider viste billeder af trætte medarbejdere. Det mente mange Facebook-brugere var usmageligt og respektløst over for de ansatte.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter