Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Varer finder vej til butikken via Facebook

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 30 April 2013 kl. 11:16 af: Freja Thorbech

Forbrugerne kan ofte være med til at bestemme, hvilke varer de vil have i butikkerne via afstemninger på Facebook.

Det er blevet populært at lade kunderne stemme om, hvilke varer de vil have i butikken.

Her bliver især Facebook brugt til at lade forbrugerne komme til orde.

Eksempelvis har Premier Is i år ladet det være op til de 20.000 fans på ismejeriets Facebook-side 'Rigtig flødeis' at bestemme årets isnyhed. Brugerne har på Facebook kunne stemme om ingredienser, smag, emballage og navn. De mange stemmer er blevet til isnyheden Pistaciedrøm.

- Vi har fokus på at tilbyde is, der passer til danskernes smag. Derfor har det været naturligt for os at inddrage vores mange engagerede Facebook-fans i udviklingen af de helt store nyheder i sortimentet i år. Det er blevet et overraskende og spændende valg, og vi er glade for, at vi på denne måde kan imødekomme de mange isglade danskere, siger Jørgen Sølvkær, der er Senior Product Manger hos Premier Is.

Kan være både forum og salgskanal

Også Frisko har tidligere brugt Facebook til at lade danskerne bestemme, hvilke is der er at finde i butikkernes frysebokse.

50.000 Facebook-brugere bestemte således, at den farvestrålende Zapp-is igen skulle på iskortet.

LÆS OGSÅ: Forbrugere stemmer Zapp-isen tilbage med 50.000 Likes

Men det er ikke kun is-producenterne, der lader forbrugerne komme til orde på Facebook. Også en kæde som Søstrene Grene har haft succes med at lade kunderne sende ønsker til butikkerne via Facebook.

Virksomheden Cocopanda.dk er gået skridtet videre og bruger Facebook som både forum og salgskanal. 75 procent af den online kosmetikforhandlers omsætning kommer via Facebook.

LÆS OGSÅ: Ny netbutik får 75 pct af salget fra Facebook

Klager spredes på sociale medier

Men Facebook kan også have en negativ effekt for butikkerne. Klager en kunde via Facebook, kan klagen nemlig hurtigt sprede sig som ringe i vandet.

Det er noget, som flere butikskæder har oplevet.

På Matas' Facebook-side klagede flere kunder over kædens julekalender, som de ikke mente var pengene værd. Det fik i sidste ende kosmetikkæden til at tilbyde at tage kalendrene retur.

LÆS OGSÅ: Kunder presser virksomheder på sociale medier

Netto fik ørene i maskinen på Facebook, fordi kæden i en reklame for længere åbningstider viste billeder af trætte medarbejdere. Det mente mange Facebook-brugere var usmageligt og respektløst over for de ansatte.

LÆS OGSÅ: Facebook-furore om Netto-kampagne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD