Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan laver du lovlige konkurrencer på Facebook

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 14 May 2013 kl. 06:20 af: Freja Thorbech

Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook, der hverken overholder Facebooks retninglinjer eller dansk lovgivning. Få en eksperts råd til, hvordan du laver en lovlig og succesfuld konkurrence her.

Man kan hurtigt komme galt afsted, hvis man laver konkurrencer på Facebook.

Det sociale medie tillader ikke, at virksomheder slår konkurrencer op direkte på væggen på deres Facebook-side. Det er heller ikke tilladt at belønne likes, kommentarer eller delinger. Samtidig kan man risikere at overtræde den danske markedsføringslov, der gælder på området.

Hans Tosti er senior social media advisor hos Komfo, der er en af de officielle Facebook-partnere i Danmark. Han giver her tre gode råd til, hvad man skal huske, når man laver en konkurrence.

1. Sørg for at overholde reglerne

Hvis man vil være sikker på, at Facebook ikke fjerner ens opslag eller lukker ens side, er der især en ting, man skal huske at være huske at være opmærksom på.

- En konkurrence skal som udgangspunkt køre i en applikation. Den må ikke køre direkte på Facebook-væggen, siger Hans Tosti til detailfolk.dk.

2. Hvad er konkurrencens formål?

Man skal gøre sig klart, hvad det er, man vil have ud af sin konkurrence, forklarer Hans Tosti.

- Her skal man huske på, at en stor fanbase ofte ikke er et succeskriterium i sig selv. Det er meget mere vigtigt, at det er de rigtige fans, der er der. Altså dem, som reelt elsker dit brand eller er interesserede i dig. Det er dem, som samtidig også vil engagere sig i din Facebook-side. Det er meget federe at have 500 fans som elsker dig, end 50.000 fans, som egentlig er ligeglade, siger han.

3. Tænk over præmien

Det er ikke helt lige meget, hvilke præmier man vælger at udlove til en konkurrence, forklarer Hans Tosti.

- Nogle af de konkurrencer, vi kan se, der har absolut størst effekt, er dem, hvor man ikke vinder store præmier som rejser og kæmpe gavekort. De tiltrækker bare de forkerte mennesker. Dem der jager konkurrencer og er ligeglade med brandet. Derimod kan man have meget stor succes med små sjove eller skæve præmier. Hvis man eksempelvis kan tilvejebringe en VIP-agtig oplevelse som præmie, så har det langt mere effekt end et rejsegavekort på 25.000 kroner, siger han til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Danske virksomheder i ulovlige konkurrencer på Facebook



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD