Sådan vendte Imerco Kähler-shitstorm til hitstorm
Fokus på kundeklubber
I forbindelse med offentliggørelsen af Danmarks bedste kundeklub den 2. november sætter detailfolk.dk før, under og efter offentliggørelsen fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse følgende artikler (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Her er Danmarks bedste kundeklub
Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
15 måneder efter den famøse og massive medieomtale efter massestormen mod Imerco står Danmarks største isenkræmmer-kæde med en af landets største kundeklubber styrket.
August 2014.
En måned, medarbejderne hos Imerco med garanti husker i mange år.
Især mandag den 25. august, hvor helvede brød løs, da mange tusinde ivrige kunder nærmest bogstaveligt talt kæmpede om at få fingrene i den eftertragtede 175-års jubilæumsvase fra Kähler.
For selvom den med ét kendte og 20 centimeter høje blomstervase med tværgående messingstriber også kunne købes i Salling og hos Inspiration-kæden, så måtte Danmarks største isenkræmmer-kæde, Imerco, også hurtigt bukke under for folkepresset.
- Vi var selv meget overrasket over udviklingen med Kähler-vasen. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi troet, at der ville være 16.000 mennesker, der på én og samme tid ville forsøge at købe Kähler-vasen på imerco.dk.
Sådan fortæller Retention Manager hos Imerco, Casper Havlykke, som har ansvaret for kædens kundeklub, Imerco+.
Detailfolk.dk har interviewet Casper Havlykke som led i redaktionens fokus på kundeklubber (se faktaboks).
Fra shitstorm til hitstorm
- Mandag morgen den 25. august 2014 klokken 10.02 fik vi den første besked om, at der var problemer med webshoppen, og klokken 11 gik vores omstilling ned. Vores Facebook-site blev oversvømmet med sure henvendelser, og det udviklede sig til en regulær shitstorm. Ved midnatstid var de tekniske problemer løst, og den første Kähler-vase blev solgt, opsummerer Casper Havlykke.
- I dag, 15 måneder efter, kan vi så kigge tilbage og sige, at vi vendte en shitstorm til en hitstorm på en uge. Der var tilsammen 96 presseomtaler online og i trykte medier med alt fra ’Kunder bestormer Imerco efter tilbud på mode-vase’ til ’Kähler du, så husker jeg alt’.
- Og hvad betød det så for os? Mens stormen rasede, fik vi 5000 nye likes på Facebook, og antallet af nye Imerco+-medlemmer fik et boost. Hvor meget, der var direkte afledt af vasegaten, er svært at sige, men vi havde en af de bedste uger i 2014, når vi ser på antallet af nye kundeklub-medlemmer, fortæller Imercos Retention Manager videre.
På spørgsmålet, hvad Imerco gjorde og har gjort for at få flere medlemmer oven på shitstormen og den massive medieomtale, svarer Casper Havlykke:
- Vi gik med det samme ud og beklagede situationen og gav 20 procent rabat på alle produkter fra Kähler i den følgende weekend. Det blev meget positivt modtaget, og der var mange, som skrev, at de syntes, det var en flot gestus.
- Vi skal huske på, at rigtig mange mennesker syntes, det var en storm i et glas vand, og måden, vi håndterede situationen på, gav os rigtig meget social kapital.
LÆS OGSÅ: Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
Kundeklub med raketfart
Imercos kundeklub åbnede i oktober 2011 og rundede én million medlemmer i september 2013. I dag har Imerco+ mere end 1,2 millioner medlemmer, hvilket betyder, at Danmarks største isenkræmmer-kæde også har en af landets største kundeklubber.
Kundeklub-ansvarlig Casper Havlykke fortæller til detailfolk.dk, at han og Imerco-kæden er mere end godt tilfredse med Imerco+.
- Vi er utrolig glade for vores kundeklub, som er vokset eksplosivt, siden vi startede den op i år 2011.
- Vores kunder har taget klubben til sig og bruger den i høj grad, når de handler. Det giver os muligheden for at få indsigt i vores kunders præferencer og adfærd samt at kunne kommunikere direkte til dem.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 3 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter