Kundeklubber: Sådan får butikker vækst
Fokus på kundeklubber
I forbindelse med offentliggørelsen af Danmarks bedste kundeklub den 2. november sætter detailfolk.dk før, under og efter offentliggørelsen fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse følgende artikler (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Her er Danmarks bedste kundeklub
Danske butikker spilder kostbare kundeinformationer og halter meget bagud i forhold til andre nordiske lande, påpeger to eksperter.
- Butikkerne tænker ikke på kunden, de tænker på sig selv. De vil gerne have informationer om mig, når jeg handler, men de tænker ikke på at gøre livet lettere for kunden. Det nye paradigme, de er nødt til at tage højde for, hvis de vil have vækst.
Sådan siger Per Østergaard Jacobsen til erhvervsmediet Finans.
Udover at være projektleder for et for nylig offentliggjort forskningsprojekt om loyalitetsklubber i den danske detailbranche, som er blevet til via et samarbejde på tværs af institutter på CBS, er Per Østergaard Jacobsen ekstern lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing.
LÆS OGSÅ: Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Dansk detailhandel halter efter
75 procent af danskerne er medlem af en kundeklub, og i gennemsnit har de danske medlemmer kort til tre-fire forskellige loyalitetsklubber. Butikkerne kan omsætte medlemskaberne til en guldgrube af viden om kunderne, men det kommer hverken virksomhederne eller forbrugerne til gode ifølge det omfattende forskningsprojekt om loyalitetsklubber.
Virksomhederne overser nemlig, at en kunde i en loyalitetsklub ikke nødvendigvis er loyal med sin pengepung. Derfor vinder butikkerne heller ikke på ordningerne, mener Nikolaj Nørgaard, som er dansk direktør for konsulentvirksomheden Kaplan og ekspert i loyalitetsprogrammer, skriver Finans.
Selvom mange virksomheder sporadisk samler data op, bruger de den ikke systematisk til at lokke kunderne tilbage i butikken med målrettede tilbud. Dermed halter den danske detailhandel væsentligt bagud, når man sammenligner med blandt England og de nordiske nabolande, siger Nikolaj Nørgaard til Finans.
Det skyldes blandt andet, at Danmark traditionelt har haft en mere restriktiv lovgivning om brug af tilgift og ingen tradition for kuponer, der kan lokke kunderne tilbage til det næste køb.
Detailfolk.dk sætter for tiden fokus på kundeklubber (se faktaboks).
Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter