Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan kan man bruge sociale medier til markedsføring





Thursday den 25 January 2024 kl. 06:59

De forskellige sociale medier som Instagram, Facebook, X, Threads og de mange andre medier, der findes, kan bruges til meget andet end blot tidsfordriv. Spiller man sine digitale kort rigtigt, kan de sociale medier bruges til at markedsføre sin virksomhed. Uanset om virksomheden er stor eller lille, nyopstartet eller har mange år på bagen, kan man udnytte de sociale medier til sin fordel. I denne artikel kommer vi med et bud på, hvordan det kan lade sig gøre. Med den rette sociale mediestrategi er det muligt at skabe brand awareness samt at øge trafikken til virksomhedens hjemmeside eller øvrige sociale medier og dermed skabe kontakter, der kan føre til salg.

 

Hvad er markedsføring på de sociale medier?

 

I dag kan man næsten ikke komme udenom, at en virksomhed (eller privatperson for den sags skyld) har brug for en stærk tilstedeværelse på de sociale medier for at blive set. Det er især en fordel for små eller nyopstartede virksomheder, at de kan markedsføre sig stærkt på de forskellige platforme og dermed nå ud til en masse potentielle kunder.  

 

I denne artikel dækker begrebet sociale medier over de mest gængse digitale platforme som for eksempel Facebook, Instagram, X, Twitter, LinkedIn, Twitch, Threads, og TikTok. Det er disse platforme, der har det største antal brugere på verdensplan, og det er derfor her, man bør fokusere sin energi, hvis man vil nå ud til et bredt netværk. Markedsføring på de sociale medier bør være en del af enhver virksomheds marketingstrategi, og der bør foreligge en solid plan for, hvordan denne markedsføring skal se ud.

 

Gør brug af forskellige strategier

 

Der er flere forskellige måder, man kan bruge de sociale medier på. Nogle benytter sig af influencere, mens andre gør brug af reklamer og affiliate marketing. En anden måde at gribe det an på ses for eksempel hos pokergiganten PokerStars, der har et team af professionelle pokerspillere. Spilleplatformen udbyder et stort valg af online kasinospil heriblandt poker, og på Team PokerStars Pro finder man blandt andet den talentfulde Lex Veldhuis, der både deltager i turneringer online og rundt om i verdenen. Når Lex Veldhuis spiller på nettet, bliver det streamet på den populære streamingplatform Twitch, og det bliver gjort klart, at han spiller for Team PokerStars.

 

Kend målgruppen og skab et stærkt brand

 

 

Når man skal markedsføre sin virksomhed, skal man blandt andet have et indgående kendskab til sin målgruppe, så man ved, hvordan og hvorhen markedsføringen skal rettes. Det kan gøres på flere måder, men en god måde kan være at benytte sig af de forskellige platformes indbyggede dataindsamlinger. Her kan man finde oplysninger om sin målgruppe, blandt andet om demografi. Herunder kan det også være en fordel at se på sine konkurrenter og få et hint om, hvordan de gør tingene i et forsøg på at identificere, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

 

Dertil er det også vigtigt at have et godt overblik over sin egen virksomhed og være skarp på virksomhedens mål og identitet. Det er med til at gøre det lettere at stille skarpt på, hvilket brand man gerne vil skabe.

 

Skab relevant indhold på tværs af platforme

 

Når man skal markedsføre sin virksomhed på de sociale medier, er det en god idé at brede sig ud over flere forskellige platforme. De fleste mennesker færdes nemlig på et bredt udvalg af platforme i løbet af en dag. Benytter man mange platforme, kommer disse mennesker potentielt i kontakt med virksomhedens brand flere gange i løbet af dagen.

 

Udover at poste på tværs af platforme, er det også en god idé at poste hver dag. Dog skal man være opmærksom på, at det indhold eller content, man poster, bør have værdi for brugeren. Man skal dermed ikke bare poste hvad som helst bare for at poste et eller andet. Indholdet skal have værdi for brugeren og afspejle virksomhedens værdier samtidig med, at det skal være relevant både for brugeren og i forhold til virksomheden. Man hører ofte, at de forskellige platforme ændrer på deres algoritmer, så det kan være svært at regne ud, hvad man skal poste, men hvis man bare poster relevant indhold, der henleder til ens virksomhed og giver brugeren noget til gengæld, så går man aldrig helt galt i byen. Dertil er det aldrig en dårlig idé at tilføre lidt humor til ens sociale medie posts.

 

For at opsummere, skal man altså kende sin målgruppe, eksperimentere med forskellige måder at markedsføre sig på, gøre sig relevant på tværs af forskellige platforme og stræbe efter at poste dagligt.  


 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Relaterede nyheder

Nyheden har ingen relaterede nyheder

Afstemning

Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)

Markant bedre end forventet
 
En anelse bedre end forventet
 
Nogenlunde som forventet
 
Lidt ringere end forventet
 
Markant ringere end forventet
 
Ved ikke
 

Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD