Sådan vendte Imerco Kähler-shitstorm til hitstorm
Fokus på kundeklubber
I forbindelse med offentliggørelsen af Danmarks bedste kundeklub den 2. november sætter detailfolk.dk før, under og efter offentliggørelsen fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse følgende artikler (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Her er Danmarks bedste kundeklub
Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
15 måneder efter den famøse og massive medieomtale efter massestormen mod Imerco står Danmarks største isenkræmmer-kæde med en af landets største kundeklubber styrket.
August 2014.
En måned, medarbejderne hos Imerco med garanti husker i mange år.
Især mandag den 25. august, hvor helvede brød løs, da mange tusinde ivrige kunder nærmest bogstaveligt talt kæmpede om at få fingrene i den eftertragtede 175-års jubilæumsvase fra Kähler.
For selvom den med ét kendte og 20 centimeter høje blomstervase med tværgående messingstriber også kunne købes i Salling og hos Inspiration-kæden, så måtte Danmarks største isenkræmmer-kæde, Imerco, også hurtigt bukke under for folkepresset.
- Vi var selv meget overrasket over udviklingen med Kähler-vasen. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi troet, at der ville være 16.000 mennesker, der på én og samme tid ville forsøge at købe Kähler-vasen på imerco.dk.
Sådan fortæller Retention Manager hos Imerco, Casper Havlykke, som har ansvaret for kædens kundeklub, Imerco+.
Detailfolk.dk har interviewet Casper Havlykke som led i redaktionens fokus på kundeklubber (se faktaboks).
Fra shitstorm til hitstorm
- Mandag morgen den 25. august 2014 klokken 10.02 fik vi den første besked om, at der var problemer med webshoppen, og klokken 11 gik vores omstilling ned. Vores Facebook-site blev oversvømmet med sure henvendelser, og det udviklede sig til en regulær shitstorm. Ved midnatstid var de tekniske problemer løst, og den første Kähler-vase blev solgt, opsummerer Casper Havlykke.
- I dag, 15 måneder efter, kan vi så kigge tilbage og sige, at vi vendte en shitstorm til en hitstorm på en uge. Der var tilsammen 96 presseomtaler online og i trykte medier med alt fra ’Kunder bestormer Imerco efter tilbud på mode-vase’ til ’Kähler du, så husker jeg alt’.
- Og hvad betød det så for os? Mens stormen rasede, fik vi 5000 nye likes på Facebook, og antallet af nye Imerco+-medlemmer fik et boost. Hvor meget, der var direkte afledt af vasegaten, er svært at sige, men vi havde en af de bedste uger i 2014, når vi ser på antallet af nye kundeklub-medlemmer, fortæller Imercos Retention Manager videre.
På spørgsmålet, hvad Imerco gjorde og har gjort for at få flere medlemmer oven på shitstormen og den massive medieomtale, svarer Casper Havlykke:
- Vi gik med det samme ud og beklagede situationen og gav 20 procent rabat på alle produkter fra Kähler i den følgende weekend. Det blev meget positivt modtaget, og der var mange, som skrev, at de syntes, det var en flot gestus.
- Vi skal huske på, at rigtig mange mennesker syntes, det var en storm i et glas vand, og måden, vi håndterede situationen på, gav os rigtig meget social kapital.
LÆS OGSÅ: Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
Kundeklub med raketfart
Imercos kundeklub åbnede i oktober 2011 og rundede én million medlemmer i september 2013. I dag har Imerco+ mere end 1,2 millioner medlemmer, hvilket betyder, at Danmarks største isenkræmmer-kæde også har en af landets største kundeklubber.
Kundeklub-ansvarlig Casper Havlykke fortæller til detailfolk.dk, at han og Imerco-kæden er mere end godt tilfredse med Imerco+.
- Vi er utrolig glade for vores kundeklub, som er vokset eksplosivt, siden vi startede den op i år 2011.
- Vores kunder har taget klubben til sig og bruger den i høj grad, når de handler. Det giver os muligheden for at få indsigt i vores kunders præferencer og adfærd samt at kunne kommunikere direkte til dem.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 3 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops