Føtex-direktør: Vores lavere priser er en succes
Discount-krigen er langt fra død. Føtex høster nu frugterne af deres nedsatte priser. Men der er også ulemper ved strategien.
I sensommeren 2017 valgte Føtex at sætte priserne ned på over 2000 varer. Den strategi har givet mere salg i butikkerne. Det fortæller Førex direktør, Thor Jørgensen, til Business.
Føtex havde ellers i en årrække mistet markedsandele til discountbutikkerne. Derfor valgte kæden at investere en kvart milliard kroner i at sænke priserne på cirka en femtedel af varerne.
- Vi havde en tro på, at prisnedsættelserne kunne drive en vækst i volumen på 10 pct., men nu ser vi en vækst i volumen på 18 pct. på frugt og grønt. Det er rigtigt meget. Det havde jeg ikke tænkt skulle ske så hurtigt, som det er sket, så det er gode tegn, siger Thor Jørgensen.
Kunderne vælger de dyre fra
I december blev der solgt 12 procent mere af de nedsatte varer sammenlignet med december 2016. Men prisnedsættelsen har ikke ændret alting fra den ene dag til den anden. Det erkender direktøren. Strategien betyder nemlig også, at de dyrere varer bliver valgt fra til forskel for de billige.
- Så længe vi får flere kunder, giver det OK mening i forhold til salget, men når den ene vare spiser af den anden, skal volumen løfte sig meget, før vi er med, siger Thor Jørgensen.
LÆS OGSÅ: Ny udvikling i discountkrigen: Føtex sænker priserne
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Succesfulde iværksættere ramt af uvant modgang
Stor kæde blev 20 butikker rigere i maj
Boligkæde med kronisk røde tal på bundlinjen taber igen millioner
Mangeårig direktør stopper hos stor koncern
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Succesfulde iværksættere ramt af uvant modgang
Stor kæde blev 20 butikker rigere i maj
Boligkæde med kronisk røde tal på bundlinjen taber igen millioner
Mangeårig direktør stopper hos stor koncern
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops