Ekspert i loyalitet: Kundeklubber er kun for de rigtig store
Fokus på kundeklubber
Detailfolk.dk har de seneste måneder sat fokus på kundeklubber i den danske detailbranche.
Du kan indtil videre læse følgende artikler (med den nyeste nederst):
Stor undersøgelse om kundeklubber med klar vinder – og taber
Her er Danmarks bedste kundeklub
Vinder: Derfor er vi Danmarks bedste kundeklub
Derfor nærmer Ikea sig én million medlemmer af kundeklub
Sådan vendte Imerco Kähler-shitstorm til hitstorm
Små og mellemstore virksomheder skal undgå kundeklubber. Deres fokus bør ligge et helt andet sted, mener loyalitetsekspert.
Hvordan får man kunderne til at blive ved med at handle i butikken? Og hvordan får man kunderne til at føle en tilknytning til butikken? De spørgsmål stiller rigtig mange detailhandlende sig selv, og mange tror måske, at svaret ligger i kundeklubber.
Men hvis det skal betale sig at have en kundeklub, skal man op i den helt store liga. Det mener Nikolaj Nørgaard, der er dansk direktør i svenske Kaplan, som rådgiver om kundeloyalitet.
- Jeg vil sige, at man skal have et sted mellem 300.000 og 500.000 kunder, før jeg ville begynde at overveje en kundeklub, siger Nikolaj Nørgaard og understreger samtidig, at kundeklubber er meget ressourcekrævende.
- Men det handler faktisk ikke så meget om, hvor stor man skal være, for at det virker. Det handler mere om, hvor stor man skal være for at kunne løfte det arbejde, der ligger i det. I princippet kan små forretninger også godt få det til at virke. Det er bare meget sjældent, at de har ressourcerne til at gøre det godt.
LÆS OGSÅ: Jensen's Bøfhus: Derfor er Club Jensen’s en kæmpe succes
Data skaber ikke loyale kunder
Nikolaj Nørgaard arbejder normalt med to slags loyalitet: Den transaktionelle loyalitet og den emotionelle loyalitet. For store firmaer fungerer den transaktionelle loyalitet udmærket, men mellemstore og mindre virksomheder bør lægge kræfterne et sted, hvor de får mere emotionel loyalitet, forklarer han.
- Den transaktionelle loyalitet handler om at få en større andel af kundens transaktioner, og det kan kundeklubber understøtte. Men det kræver også, at der er mange kunder, for det har som regel en lille effekt på den enkelte kunde, siger Nikolaj Nørgaard og giver samtidig et eksempel, som forklarer transaktionel loyalitet:
- Det sker måske ved at samle data op, som viser, at kunden er på udkik efter et par sko. Og da virksomheden kender kunden fra før, ved den også, hvilken størrelse kunden bruger. Virksomheden ved måske også, at den udvalgte kundes incitament til at købe starter ved en rabat på 15 procent. Og så sender virksomheden en voucher på 15 procent til kunden. Det er ikke et usandsynligt scenarie, og det er netop transaktionel loyalitet, som får kun kunden til at lægge et køb mere, uden at bygge nogen vedvarende relation.
Den mulighed har små og mellemstore detailhandlere bare ikke. Men de kan til gengæld spille på andre strenge, som de store ikke har.
LÆS OGSÅ: Matas: Club Matas er en win-win
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter