Detailekspert: Sådan optimerer butikker julesalget
Afstemning
Henrik Meng fra konsulenthuset Meng & Co kommer med gode råd til både butikschefer og medarbejdere i fysiske butikker til, hvordan flere varer bliver langet over disken. Se video.
Rundt i landets fysiske butikker er der forhåbentligt travlt med salget i øjeblikket på grund af det igangværende julesalg.
Men ifølge administrerende direktør i og stifter af konsulenthuset Meng & Co, Henrik Meng, kan mange butikker sagtens optimere deres julesalg og det generelle salg. I et interview med detailfolk.dk forklarer Henrik Meng, at det blot kræver, at butikschefer og medarbejdere følger nogle ’banale’ råd, som han her deler med detailfolk.dk’s læsere:
Gode råd til butikschefer:
1) Husk at julen er hjerternes fest - også for personalet
Skab en ordentlig julestemning på holdet, så det gode humør breder sig til kunderne
2) Dit personale er julemandens hjælpere
Lær dem, hvordan de bedst sælger den rigtige gave til den rigtige kunde. Pak gaven flot ind, så gavemodtagerne glæder sig til at åbne pakken
3) Mersalg, når det er bedst er omsorgssalg
Lær dit hold at vise omsorg for kunderne ved at ’tømme deres ønskeliste’ - få solgt de gaver, der glæder modtagerne mest
4) Nethandlen vokser som aldrig før
Kunderne kommer ikke for at ’kigge’ - de vil allerhelst købe, hvis du hjælper dit personale med at give dem en mulighed for det, mens de er i din butik
5) Gør det sjovt at have travlt
Fang personalet i at skabe gode oplevelser for kunderne - og gå foran med den gode julestemning, også når der er allermest tryk på
6) Giv personalet en ordentlig julegave
- og sig tak for indsatsen, som om du mener det.
LÆS OGSÅ: Gode råd: Sådan bliver du mere arbejdsmotiveret
Gode råd til medarbejdere:
Overordnet: Mød kunderne i øjenhøjde og vis dem, at du sætter pris på deres forretning. (Det er trods alt dem, der betaler din løn.)
1) Sørg for at gæsterne føler sig personligt velkommen i din forretning.
Kunderne skal først købe dig, før de køber gaver
2) Opdag kundens ærinde - hvem skal der købes gaver til i dag?
3) Find en god løsning, som kan pakkes ind i dag
4) Interessér dig for om der er andre ting, du kunne gøre for kunden
Omsorgssalg kan både være tilbehør til den gave, du allerede har solgt - men også at hjælpe med gaver til andre på listen
5. Pak gaverne flot ind (husk at kunden er julemanden) og sig tak for handlen og farvel, så kunden forlader dig med en rar fornemmelse i maven. (Så kommer personen nemlig igen og tager familie og venner med i det nye år.)
I nedenstående video uddyber Henrik Meng fra konsulenthuset Meng & Co sine råd til butikker i forbindelse med det aktuelle julesalg.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter