Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Erhvervsorganisationerne kalder dem makværk og misforstået forbrugerbeskyttelse. Her får du 6 gode råd fra en advokat til at håndtere de nye nethandelsregler.
Både Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har kritiseret de nye e-handelsregler, der træder i kraft på fredag.
Begge organisationer kritiserer især forbrugernes udvidede ret til at tage en vare i brug, inden de returnere den. Hos Dansk Erhverv kalder markedschef Lone Rasmussen de nye regler for makværk, mens adm direktør i FDIH, Annette Falberg, taler om misforstået forbrugerbeskyttelse.
LÆS OGSÅ: Nu bliver det lettere at fortryde net-handel
Ikke desto mindre træder reglerne nu i kraft, og man er som detailhandler nødt til at forholde sig til.
Advokat Søren Merrild Bie fra Advodan i Horsens giver her seks gode råd til, hvordan du som forretning kommer bedst i gang med at håndtere de nye regler.
1. Vær klar inden den 13. juni 2014, hvor loven træder i kraft.
Loven indeholder ikke overgangsregler. Derfor kan virksomheden allerede fra den 13. juni risikere at få bødestraf og sanktioner for overtrædelser af loven. Med den gamle lov fik man kun bøder, hvis der var tale om grov eller gentagen overtrædelse.
2. Få salgs- og leveringsbetingelserne justeret, så de overholder de nye krav.
Kunden har krav på flere oplysninger end tidligere. Få justeret hele købsproceduren i webshoppen, så I sikrer jer dokumentation for, at alle oplysninger er givet, inden der indgås en endelig aftale om køb.
3. Giv tydelige oplysninger:
Det vil stille jer bedst, hvis kunden aktivt skal klikke ja til betingelserne. Oplys f.eks. om den samlede pris inkl. fragtomkostninger, om gebyrer, om kunden skal betale omkostningerne, hvis købet fortrydes, og varen skal sendes retur m.m. Ellers er det jer, og ikke kunden, som skal betale. Hvis der ikke står noget om fortrydelsesretten, vil perioden, hvor varen kan returneres, forlænges fra 14 dage til 12 måneder.
4. Varens fald i værdi – du har bevisbyrden:
Som udgangspunkt må kunden kun teste varen på samme måde som i en butik. Kunden må godt mærke på et lagen, men nok ikke lægge det på sin seng, og kunden må tænde og slukke en lampe, et fjernsyn m.v. Bruges varen mere end beskrevet, kan kunden ikke få det fulde købsbeløb tilbage. Det er dog virksomheden, der har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse, som kunden skal betale kompensation for.
5. Fortrudt køb - sælger skal betale pengene uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra datoen, hvor kunden har meddelt, at man har fortrudt sig køb:
Tidligere var fristen 30 dage. Sælger kan dog forbeholde sig retten til at tilbageholde købesummen for varen, indtil varen er modtaget retur, eller indtil kunden har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret. Husk at kunden ikke hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, hvis virksomheden ikke har oplyst om fortrydelsesretten.
6. Brug evt. en fortrydelsesformular – lovens standardformular til at fortryde et køb skal stilles til rådighed for forbrugeren.
Formularen kan med fordel skrives ind i salgs- og leveringsbetingelserne som bilag.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter