Sådan er de nye regler for e-handel
Bliv klogere på den nye forbrugeraftalelov, der træder i kraft på fredag.
De danske netbutikker kan godt begynde at forberede sig på, at fra slutningen af denne uge gælder helt nye regler for e-handel.
Et forbrugerrettighedsdirektiv fra EU udløser nemlig nye regler for e-handel i medlemslandene. Det betyder, at man i Danmark har vedtaget en ny forbrugeraftalelov, der træder i kraft den 13. juni.
Detailfolk.dk giver dig her et overblik over de væsentligste ændringer.
Udvidet oplysningspligt
- Før en handel gennemføres, skal netbutikken oplyse telefonnummer, e-mailadresse og adresse på det faste forretningssted - også selvom aftalen indgås online.
- Netbutikken har også pligt til at oplyse om en vares vigtigste egenskaber.
- Alle priser skal altså være gennemskuelige for forbrugeren, og det skal samtidig fremgå, hvordan prisen bliver beregnet.
- Forbrugeren skal oplyses om udgifter til returnering af en given vare ved fortrydelse.
- Oplysningerne skal være tilgængelige inden aftalens indgåelse.
Fortrydelsesfrist
- Den udvidede oplysningspligt kan også få konsekvenser for fortrydelsesfristen. Hvis oplysningspligten ikke overholdes, kan kundens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder.
- Forbrugeren kan som udgangspunkt altid fortryde inden for 14 dages fra varen er modtaget.
- Forbrugeren skal give butikken besked om fortrydelse.
- Forbrugeren har 14 dage til at returnere varen, når der givet besked om fortrydelse.
- Forbrugeren må i princippet tage varen i brug og teste den.
- Hvis varen er blevet brugt – kan den alligevel returneres under fortrydelsesfristen. Hvis der er sket noget med varen, er det som udgangspunkt netbutikken, der har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse, som forbrugeren skal kompensere for. Forbrugeren hæfter dog ikke værdiforringelsen, hvis netbutikken ikke har oplyst om fortrydelsesretten.
- Værdiforringelsen af den brugte vare fastsættes efter, hvad butikken kan få for den pågældende vare i et videre salg.
Returnering og tilbagebetaling
- Netbutikken skal iværksætte tilbagebetaling senest 14 dage efter, at besked om fortrydelse er modtaget.
- Tilbagebetaling kan dog vente til varen er modtaget og kontrolleret, eller der er fremsendt dokumentation for, at varen er returneret.
- Tilbagebetaling skal ske med samme betalingsmiddel, som forbrugeren brugte ved det oprindelige køb, medmindre forbrugeren udtrykkeligt accepterer noget andet.
- Når en forbruger sender en vare retur, er det forbrugeren selv, der bærer risikoen for varens hændelige beskadigelse eller forringelse under tilbagetransporten. Forsvinder varen under transporten, er det også forbrugeren, der hæfter for det.
- Netbutikken har ikke pligt til at tilbagebetale de ekstra omkostninger, der er forbundet med, at en forbruger har valgt en anden og dyrere leveringsform end den standardlevering, som butikken har tilbudt.
Konsekvenser ved ikke at overholde loven
Overholdes oplysningspligten ikke kan det, som tidligere nævnt betyde, at fortrydelsesretten udvides til et år. Samtidig kan netbutikken eksempelvis komme til at hænge på både forsendelses- og returforsendelsesomkostninger, hvis ikke forbrugeren er blevet oplyst om omkostningerne før et eventuelt køb.
Generelt er det kun de oplysninger, som netbutikken giver forbrugeren inden købet, der er en del af aftalen. Forbrugeren er altså ikke bundet af manglende oplysninger.
En overtrædelse af de nye regler betyder, at netbutikken kan få en bødestraf allerede første gang, lovovertrædelsen sker. I den nuværende lov kræver det, at der er tale om grov eller gentagen overtrædelse.
Kilder: FDIH og Advodan
Se hele lovteksten her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter