Nye EU-regler kan smadre e-handlen
Dansk Erhverv langer ud efter nye EU-regler, der kan øge risikoen for bedrageri mod netbutikkerne. Justitsministeriet har for nyligt sendt en betænkning om de nye regler i høring.
Skal netbutikker betale penge tilbage til en forbruger, som har fortrudt sit online-køb, før de har fået den pågældende vare retur? Det mener EU. I hvert fald har EU netop vedtaget et nyt direktiv om forbrugerrettigheder, der giver forbrugerne denne rettighed. Hos Dansk Erhverv mener man, at det er dårligt lovgivningsarbejde, og man er bekymret for forhøjet risiko for bedrageri.
- Det åbner hidtil usete muligheder for bedrageri, at sælger ikke får mulighed for at undersøge varen, før han skal betale pengene tilbage til forbrugeren, siger chefkonsulent hos Dansk Erhverv, advokat Lars Quistgaard Bay, i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Europa banker USA i nethandel
En af bestemmelserne i direktivet er, som nævnt, at netbutikker risikerer at skulle betale penge tilbage til en forbruger, der har fortrudt sit køb, før de har modtaget varen tilbage fra forbrugeren.
Justitsministeriet har for nyligt sendt sin betænkning om implementeringen af direktivet om forbrugerrettigheder i høring. Reglerne kommer til at gælde for køb via e-handel, home parties og messer fra den 14. juni 2014.
Strider mod grundlæggende jura
Udover at den ene af bestemmelserne gør det nemmere for eventuelle bedragere at snyde netbutikkerne, strider denne bestemmelse også imod en anden regel i direktivet, forklarer Lars Quistgaard Bay i pressemeddelelsen.
- Det strider samtidig imod den regel i direktivet, der fastslår, at forbrugeren ikke har krav på at få det fulde beløb tilbage, hvis vedkommende har beskadiget eller brugt varen mere, end det er muligt i en fysisk butik. Og det strider mod helt grundlæggende jura, at man kan blive tvunget til at yde en forbruger kredit, siger han.
LÆS OGSÅ: Sådan optimerer du din kundeloyalitet online
Forhastet lovgivningsproces
Reglerne er resultatet af en forhastet og uigennemsigtig lovgivningsproces i EU, og de kan blive en stor hindring for de visioner, EU-Kommissionen har for e-handel som den store vækstmotor i Europa, mener Dansk Erhverv.
- Stort set al EU’s kommunikation om e-handel handler om at fremme den grænseoverskridende e-handel og forbedre vilkårene for forbrugere og virksomheder. Alligevel kan direktivet om forbrugerrettigheder blive direkte ødelæggende for e-handlen både i Danmark og i resten af Europa, siger Lars Quistgaard Bay i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: E-handel hitter, men fysiske butikker dominerer
Dansk Erhverv advarer justitsministeren mod at overimplementere direktivet, så danske virksomheder bliver pålagt unødvendige omkostninger udover dem, som reglerne allerede medfører.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter