Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

E-handel hitter, men fysiske butikker dominerer

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 25 June 2013 kl. 11:47 af: Puk Holm Hansen

Nye tal fra Danmarks Statistisk viser, at den danske e-handel stiger og stiger. Men e-handelen udgør stadig kun en forholdsvis lille del af privatforbruget, skriver Dansk Erhverv.

Der er fremgang i den danske e-handelsbranche, danskerne handler mere og mere på nettet. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik har næsten 3,3 millioner danskere handlet på nettet inden for det seneste år, og andelen af danskere, som køber varer på internettet, udgør 72 procent af befolkningen mellem 16 og 89 år i 2013.

Undersøgelsen fra Dansk Statistik viser også, at det overordnet er mænd, som oftest handler på nettet. Og mens mænd typisk køber spil og tekniske varer på nettet, som for eksempel computerhardware og elektronik, køber kvinder i højere grad tøj, bøger og dagligvarer.

LÆS OGSÅ: Her er europamestrene i e-handel

Men selvom e-handlen hitter, er det stadig de fysiske butikker, der dominerer, understreger Dansk Erhverv.

Fysiske butikker stadig mest populære

Dansk Erhverv kan nemlig fortælle, at e-handlen således fortsat kun ca. 8-10 procent af danskernes privatforbrug, når man ser bort fra udgifter til boligbenyttelse.

- E-handlen er populær og en integreret del af mange danskeres hverdag. Det er nemt og bekvemt, og man kan gøre det uanset, hvor man er, og hvad tid på døgnet, det er. Men det er altså stadig de fysiske butikker, der er klart mest populære hos danskerne, siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen, i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Skole lancerer ny uddannelse i e-handel

Vil mærke og se varen

Hun mener, at hovedårsagen til at de fysiske butikker stadig dominerer, er, at kunderne foretrækker den serviceoplevelse, der er, ved at kunne se varen og få rådgivning.

- Der er rigtig mange varer, hvor vi gerne vil mærke produktet, prøve det på eller få rådgivning ansigt til ansigt af en sælger, før vi køber, og derfor søger vi stadig de fysiske butikker i stor stil. Det er to forskellige serviceoplevelser, man får, og derfor køber vi nogen gange på nettet og andre gange i de fysiske butikker, siger hun i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Europa banker USA i nethandel

Derudover skriver Dansk Erhverv, at danskerne handler oftere på nettet, men for lidt lavere beløb end tidligere. Ifølge Dansk Erhvervs beregninger har hver af de danskere, der har e-handlet på nettet inden for det seneste år, e-handlet for godt 16.600 kr. eller for knap 1.400 kr. om måneden. De danskere, der e-handler, lægger ifølge Dansk Erhvervs beregninger til sammenligning ca. 3.300 kr. i udlandet om året, svarende til ca. 280 kr. om måneden.

LÆS OGSÅ: Se alle e-handelsvinderne 2013


 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD