Dansk Erhverv: Nye europæiske klageregler skader danske virksomheder
En ny EU-lov om fælles klageregler er netop blevet vedtaget. Danske virksomheder skal følge den, men det behøver internationale virksomheder ikke, og det er konkurrenceforvridende, mener Dansk Erhverv.
En lov om fælles klageregler i EU.
Sådan én har Europa Parlamentet netop vedtaget, og selvom det umiddelbart lyder positivt, kan det føre til en unfair konkurrence for danske virksomheder.
I Danmark er virksomhederne nemlig forpligtet til at følge en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, men de nye EU-regler bliver frivillige i de lande, der ikke har bindende systemer – og det gælder de fleste.
LÆS OGSÅ: Millionbøde til dansk designikon for ulovlige priser
Derfor råber erhvervsorganisationen Dansk Erhverv nu vagt i gevær.
- Hvis det danske Forbrugerklagenævn har afgjort, at en udenlandsk netbutik skal kompensere en forbruger i en klagesag, kan den bare lade være med at rette sig efter afgørelsen. Men det kan en dansk virksomhed ikke. Det er konkurrenceforvridende, siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.
Forbrugerne kan komme i klemme
I Danmark sørger Forbrugerklagenævnet og en række private klagenævn for, at forbrugerne kan være trygge, når de handler. Men de sikrer samtidig virksomhederne mod unfair konkurrence. Netop derfor har Dansk Erhverv støttet, at der skulle gennemføres fælles regler om klagebehandling i EU.
Men de nye regler er altså en stor skuffelse ikke kun for virksomhederne, men også for forbrugerne, der ellers skulle tilgodeses med den nye lov.
- Det er at føre forbrugerne bag lyset, når det påstås, at forbrugerne nu kan få behandlet en klage, når de nethandler i EU. Sandheden er nemlig, at de nok får flere steder, de kan klage, men virksomhederne behøver ikke rette sig efter afgørelserne, siger Lone Rasmussen.
LÆS OGSÅ: Europæere klager over nethandel
Derfor har Dansk Erhverv og Forbrugerrådet nu sendt et fælles brev til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og bedt om, at forslagets konsekvenser bliver belyst.
Formelt set skal det europæiske Ministerråd også vedtage de nye regler, men hos Dansk Erhverv tror man, at løbet er kørt.
- Der er reelt indgået en aftale, og der bliver næppe rykket et komma, siger Lone Rasmussen til detailfolk.dk.
Danske regler kan også blive et problem
De europæiske regler er ikke det eneste, som Dansk Erhverv bekymrer sig om.
I sidste uge skrev detailfolk.dk, hvordan organisationen frygter, at en privatisering af det danske Forbrugerklagenævn kan tvinge detailhandlen til at acceptere klager fra selv urimelig kunder.
Hvis regeringen gennemfører en privatisering, kan det betyde gebyrer på op til 60.000 kroner til butikkerne, hvis de ikke får medhold i Forbrugerklagenævnet. Og det kan afholde mange fra overhovedet at prøve en klage, frygter Dansk Erhverv.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter