Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv: Nye europæiske klageregler skader danske virksomheder

Foto: detailfolk.dk



Monday den 18 March 2013 kl. 11:17 af: Freja Thorbech

En ny EU-lov om fælles klageregler er netop blevet vedtaget. Danske virksomheder skal følge den, men det behøver internationale virksomheder ikke, og det er konkurrenceforvridende, mener Dansk Erhverv.

En lov om fælles klageregler i EU.

Sådan én har Europa Parlamentet netop vedtaget, og selvom det umiddelbart lyder positivt, kan det føre til en unfair konkurrence for danske virksomheder.

I Danmark er virksomhederne nemlig forpligtet til at følge en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, men de nye EU-regler bliver frivillige i de lande, der ikke har bindende systemer – og det gælder de fleste.

LÆS OGSÅ: Millionbøde til dansk designikon for ulovlige priser

Derfor råber erhvervsorganisationen Dansk Erhverv nu vagt i gevær.

- Hvis det danske Forbrugerklagenævn har afgjort, at en udenlandsk netbutik skal kompensere en forbruger i en klagesag, kan den bare lade være med at rette sig efter afgørelsen. Men det kan en dansk virksomhed ikke. Det er konkurrenceforvridende, siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.

Forbrugerne kan komme i klemme

I Danmark sørger Forbrugerklagenævnet og en række private klagenævn for, at forbrugerne kan være trygge, når de handler. Men de sikrer samtidig virksomhederne mod unfair konkurrence. Netop derfor har Dansk Erhverv støttet, at der skulle gennemføres fælles regler om klagebehandling i EU.

Men de nye regler er altså en stor skuffelse ikke kun for virksomhederne, men også for forbrugerne, der ellers skulle tilgodeses med den nye lov.

- Det er at føre forbrugerne bag lyset, når det påstås, at forbrugerne nu kan få behandlet en klage, når de nethandler i EU. Sandheden er nemlig, at de nok får flere steder, de kan klage, men virksomhederne behøver ikke rette sig efter afgørelserne, siger Lone Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Europæere klager over nethandel

Derfor har Dansk Erhverv og Forbrugerrådet nu sendt et fælles brev til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og bedt om, at forslagets konsekvenser bliver belyst.

Formelt set skal det europæiske Ministerråd også vedtage de nye regler, men hos Dansk Erhverv tror man, at løbet er kørt.

- Der er reelt indgået en aftale, og der bliver næppe rykket et komma, siger Lone Rasmussen til detailfolk.dk.

Danske regler kan også blive et problem

De europæiske regler er ikke det eneste, som Dansk Erhverv bekymrer sig om.

I sidste uge skrev detailfolk.dk, hvordan organisationen frygter, at en privatisering af det danske Forbrugerklagenævn kan tvinge detailhandlen til at acceptere klager fra selv urimelig kunder.

Hvis regeringen gennemfører en privatisering, kan det betyde gebyrer på op til 60.000 kroner til butikkerne, hvis de ikke får medhold i Forbrugerklagenævnet. Og det kan afholde mange fra overhovedet at prøve en klage, frygter Dansk Erhverv.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Klagesystem truer detailbranchen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD