Dansk Erhverv: Lovgivning bygger på stereotyp forbrugeropfattelse
Forbrugerlovgivning bør ikke udformes efter stereotype forestillinger. Det slår Dansk Erhverv fast i forbindelse med offentliggørelsen af en ny stor forbrugerundersøgelse.
Forbrugerlovgivningen bliver ikke udformet efter den typiske danske forbruger, og det er et problem, mener man i Dansk Erhverv.
Det er Detailstudiet, en ny stor forbrugerundersøgelse foretaget af InsightGroup, der kan konkludere, at de danske forbrugere er mere nuancerede end som så. De har vidt forskellige måder at definere værdi på, og det er derfor ikke kun sundhed, miljøvenlighed eller den laveste pris, de går efter.
Hos Dansk Erhverv mener man, at man i den politiske debat har en tendens til at omtale forbrugere enten som meget svage og ude af stand til at tænke selv eller som meget stærke og idealistiske. Og det er et problem, når der bliver lavet lovgivning på den baggrund, skriver organisationen i en pressemeddelelse.
- Det er problematisk, når lovgivningen ikke afspejler virkeligheden, men udformes på baggrund af særinteresser. Vi håber, at Detailstudiet kan bruges som et værktøj, der bringer viden til torvs om den gennemsnitlige danske forbruger. Det er nødvendigt at ændre det stereotype syn på forbrugerne og i stedet tage udgangspunkt i viden og virkelighed, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft i pressemeddelelsen.
Fedtafgiften virker ikke
Henrik Hyltoft mener, at lovgivning bør udarbejdes på baggrund af viden og virkelighed til gavn for det brede flertal. Han fremhæver en aktuel sag som eksempel.
- Det går også galt, når lovgivningen gør alle forbrugere svage. Et godt eksempel på det er sukker- og fedtafgiften, som har til hensigt at sænke danskernes forbrug af usunde fødevarer. Men det virker ikke, da store dele af danskerne er villige til at køre til grænsen og købe store mængder slik, sukker og sodavand til lav pris, fordi de går efter de lave priser, og gerne kører langt for et godt tilbud, siger han.
Detailstudiet er foretaget af InsightGroup og støttet af Dansk Erhverv, YouGov og TV2.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter