Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv: Lovgivning bygger på stereotyp forbrugeropfattelse

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 28 August 2012 kl. 09:55 af: Freja Thorbech

Forbrugerlovgivning bør ikke udformes efter stereotype forestillinger. Det slår Dansk Erhverv fast i forbindelse med offentliggørelsen af en ny stor forbrugerundersøgelse.

Forbrugerlovgivningen bliver ikke udformet efter den typiske danske forbruger, og det er et problem, mener man i Dansk Erhverv.

Det er Detailstudiet, en ny stor forbrugerundersøgelse foretaget af InsightGroup, der kan konkludere, at de danske forbrugere er mere nuancerede end som så. De har vidt forskellige måder at definere værdi på, og det er derfor ikke kun sundhed, miljøvenlighed eller den laveste pris, de går efter.

Hos Dansk Erhverv mener man, at man i den politiske debat har en tendens til at omtale forbrugere enten som meget svage og ude af stand til at tænke selv eller som meget stærke og idealistiske. Og det er et problem, når der bliver lavet lovgivning på den baggrund, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

- Det er problematisk, når lovgivningen ikke afspejler virkeligheden, men udformes på baggrund af særinteresser. Vi håber, at Detailstudiet kan bruges som et værktøj, der bringer viden til torvs om den gennemsnitlige danske forbruger. Det er nødvendigt at ændre det stereotype syn på forbrugerne og i stedet tage udgangspunkt i viden og virkelighed, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft i pressemeddelelsen.

Fedtafgiften virker ikke 

Henrik Hyltoft mener, at lovgivning bør udarbejdes på baggrund af viden og virkelighed til gavn for det brede flertal. Han fremhæver en aktuel sag som eksempel.

- Det går også galt, når lovgivningen gør alle forbrugere svage. Et godt eksempel på det er sukker- og fedtafgiften, som har til hensigt at sænke danskernes forbrug af usunde fødevarer. Men det virker ikke, da store dele af danskerne er villige til at køre til grænsen og købe store mængder slik, sukker og sodavand til lav pris, fordi de går efter de lave priser, og gerne kører langt for et godt tilbud, siger han.

Detailstudiet er foretaget af InsightGroup og støttet af Dansk Erhverv, YouGov og TV2.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD