Dansk Erhverv: Klagesystem truer detailbranchen
Fakta
Forbrugerklagenævnet
- Forbrugerklagenævnet blev etableret i 1975
- Det er et uvildigt klagenævn, som behandler klager fra forbrugere over varer eller tjenesteydelser fra erhvervsdrivende
- Forbrugerklagenævnet består af to repræsentanter fra erhvervslivet, to repræsentanter fra forbrugersiden og en formand, som er dommer
- Der er fastsat maksimums- og minimumsbeløbsgrænser for, hvad man kan klage over. Varens pris skal være på mindst 800 kroner og højst 100.000 kroner
- For klager over tekstiler og sko skal prisen dog være mindst 500 kroner.
- Forbrugerne betaler et klagegebyr på 160 kroner for at indgive en klage, som tilbagebetales, hvis forbrugeren får medhold
Kilde: Dansk Erhverv og www.forbrug.dk
Regeringen vil privatisere Forbrugerklagenævnet, og det kan komme til at koste butikkerne dyrt, mener Dansk Erhverv.
De fleste detailhandlende har oplevet forbrugere, der ikke behandler deres ting ordentligt, og alligevel forsøger at bytte eller returnere dem.
I fremtiden kan detailhandlen blive tvunget til at acceptere klager fra selv denne type kunder, hvis regeringen overlader finansieringen af Forbrugerklagenævnet til erhvervslivet, som den har lagt op til.
Det frygter brancheorganisationen Dansk Erhverv, der derfor kæmper for, at regeringen dropper planerne om en privatisering af Forbrugerklagenævnet.
- Det danske forbrugerklagesystem skal være fair for begge parter og give begge parter lige mulighed for at komme til orde og få deres ret. Allerede i dag er virksomhedernes gebyr så højt, at det afholder mange fra at udfordre en urimelig forbrugerklage, og regeringen vil nu gøre det endnu dyrere, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Klager spredes på sociale medier
Regeringen lægger i sit forbrugerpolitiske udspil nu op til, at danske virksomheder skal finansiere hele forbrugerklagesystemet pr. 1. januar 2014. Begrundelsen lyder i udspillet på, at ”virksomhederne skal til at tage ansvar for egne klager”.
- Udspillet bygger på en misforståelse. Virksomhederne håndterer stort set alle klager selv. 99,9 procent af alle køb gennemføres uden at Forbrugerklagenævnet involveres, siger Lone Rasmussen.
Ødelæggende for virksomhederne
Det koster i dag virksomhederne henholdsvis 4.400 kroner, 8.300 kroner eller 13.600 kroner afhængigt af sagsgenstanden, hvis de ikke får medhold i en klagesag ved Forbrugerklagenævnet.
Det bliver endnu dyrere, hvis privatiseringen gennemføres, så skal Forbrugerklagenævnet nemlig finansieres med de gebyrer, som virksomheder skal betale, hvis de ikke får medhold. Det betyder gebyrer på op til 60.000 kroner.
Hos Dansk Erhverv mener man ikke, at det er rimeligt, og det vil i praksis føre til, at virksomhederne af økonomiske årsager ikke tør prøve selv tydeligt urimelige klager.
- For den enkelte virksomhed vil det være ødelæggende, at skulle betale 60.000 kroner for en klage over en sweater til 500 kroner. De vil blive tvunget til at acceptere alle klager, siger markedschefen.
LÆS OGSÅ: Kvinder ødelægger tøjet i prøverummet
Forbrugerklagenævnet koster omkring 30 millioner kroner. Det er ikke meget for den samlede statskasse, men for den enkelte virksomhed, kan det blive uoverkommeligt.
- Virksomhederne bruger i forvejen rigtig mange penge på klagebehandling og de betaler deres skat – og vi undrer os over det rimelige i, at de skal finansiere hele retssikkerheden på dette område, siger Lone Rasmussen til detailfolk.dk.
Husk retssikkerheden
I sidste uge havde Dansk Erhverv foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg. Her fremlagde man argumenterne mod en privatisering af Forbrugerklagenævnet.
Og fra Dansk Erhverv lyder der en særlig opfordring til Erhvervsudvalget.
- Lov om forbrugerklager har 40 års jubilæum næste år. Udnyt jubilæet til at få igangsat en ordentlig revision af det danske forbrugerklagesystem, der ikke kun har fokus på at spare penge, men også ser på retssikkerheden og på hvordan EU’s dyreste og tungeste klagesystem kan gøres mere moderne og effekt, siger Lone Rasmussen.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Lovgivning bygger på stereotyp forbrugeropfattelse
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter