Detailekspert: Disse trends vil præge detailhandlen i 2016
Læs fem ting, der kommer i fokus i den danske detailhandel i år ifølge Henrik Meng fra konsulenthuset Meng & Company.
Det er svært at spå. Især om fremtiden.
Alligevel har detailfolk.dk bedt stifter af og administrerende direktør i konsulentvirksomheden Meng & Company, Henrik Meng, om at kigge i krystalkuglen for at give fem bud på, hvilke fem tendenser der i stigende grad kommer til at indtage den danske detailhandel anno 2016.
LÆS OGSÅ: De vigtigste forbrugertrends i detailhandlen
Her følger Henrik Mengs bud – med hans kommentar efter hvert punkt:
1) Betydningen af eminent kundeservice i de fysiske butikker stiger til nye højder:
Forbrugerne er trætte af middelmådig service og slidte fraser a la ’ha’ en fortsat god dag’. De vil mødes i øjenhøjde og have personlig service, udover det sædvanlige. Butikker, der ikke kender forskel på det, der gør kunder ’tilfredse’ og ’meget tilfredse’ og agerer derefter, får det svært
2) Kundeloyalitet via ’kort for point’ dør:
Forbrugerne er trætte af at skulle holde styr på de mange kundekort. Nye loyalitetsprogrammer boomer (se punkt 3 og 5)
3) Sociale mediers betydning for salg og kundeloyalitet vokser mere end nogensinde:
Forbrugerne elsker at dele gode – og dårlige – historier og oplevelser med vennerne – og at få gode råd, som man gladeligt følger, fordi man stoler på sine venner. Køb-knappen rykker ind ved siden af like-knappen
4) Webhandel smelter endnu mere sammen med fysiske butikker:
Bestil i butikken og få leveret hjemme og omvendt. Butikker åbner mere websalg – og webbutikker åbner fysiske butikker. Der er efterspørgsel på kombinationen af online-butikkers convenience og de fysiske butikkers evne til at skabe nærvær og nærhed. De dygtige detailfolk mestrer at være vedkommende for kunderne på begge platforme
5) Smidige betalingsløsninger bliver endnu mere ukomplicerede og udbredte:
Kundeloyalitetsprogrammerne smelter sammen med betalingsløsningerne. Loyalitet i handel og deling af købsoplevelser på sociale medier bliver en endnu større del af belønnings-startegien fra butik til kunde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter