Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Her er de fem globale detail-trends

Foto: Danske Bank



Thursday den 19 February 2015 kl. 06:20 af: Lise Møller Schilder

Trends er der nok af i detailbranchen. Men disse fem trends bør butikker i Danmark hoppe med på, vurderer Deloitte.

Det er måske ikke helt dumt at se på, hvilke nye idéer de største globale spillere på detailmarkedet forsøger sig med. Og det er netop, hvad Deloitte gør i sin nye rapport 'Deloittes Global Powers of Retailing 2015'. 

Generelt er billedet, at hurtighed og fleksibilitet kommer til at definere vinderne af fremtidens detailkampe. Og butikkker behøver derfor ikke længere at være permanente i fysisk form.

- Den fysiske tilstedeværelse kan være særlige flagship stores på udvalgte steder i storbyerne eller pop-up butikker, der lever og leverer en oplevelse i et par måneder for så at lukke ned igen, skriver Deloitte i en pressemeddelse og fremhæver samtidig at salg gennem flere kanaler bliver afgørende.

Men der er flere ting, der gør sig gældende. Her får du derfor et fyldigt overblik over de nyeste trends.

Butikker til rejsende

Salget på området for international turisme er vokset med mere end 12 procent siden 2009 på trods af finanskrisen. Deloitte vurderer, at det vil fortsætte opad, da halvdelen af væksten kommer fra det faktum, at flere rejser. 

- Den voksende middelklasse i de nye spirende økonomier rejser til verdens hovedstæder, og det booster salget indenfor særligt luksusprodukter (...) over halvdelen af Frankrigs 16 milliarder euro luksusindustri afhænger af turister, skriver Deloitte i rapporten.

Mobil handel

I 2015 vil 65 procent af verdens befolkning have en mobiltelefon. Og 83 procent af al internetforbrug vil være via en mobiltelefon. Derfor forventer Deloitte at det globale salg over mobiltelefon de næste tre år vil vokse til 638 milliarder dollars. Det svarer til hele det globale internetsalg for 2014.

”Vi køber på flere salgskanaler på en gang og forbrugernes adgang via mobiltelefonen er enorm. Den teknologi ændrer grundlæggende på kendte forretningsmodeller. De virksomheder, der i øjeblikket vinder mest, er dem, der tilpasser sig flere forskellige kanaler og kombinerer online med fysisk tilstedeværelse”, siger partner i Deloitte Jesper Povlsen i en pressemeddelelse

Hurtigere på aftrækkeren

Deloitte vurderer, at det vil være den såkaldte millenium generation, der kommer til at drive salget frem i fremtiden. De er vandt til umiddelbar tilfredsstillelse, og det betyder, at alle varer skal leveres så hurtigt som muligt. Som et eksempel kan man se, at Amazon og Google nu forsøger sig med udbringning af varer samme dag i nogle områder af USA, Storbritannien, Tyskland og Canada.

- Selvom samme-dags-levering sandsynligvis ikke vil blive normen for alle, vil øjeblikkelig information blive det. Flere og flere kunder vil forvente det, og detailforhandlere bliver nødt til at levere dette, står der i rapporten.

Oplevelser er i fokus

Denne trend er lidt selvmodsigende. Flere kunder ønsker en oplevelse via underholdning og oplysning, når de handler, men samtidig ønsker de sig stadig en ensarted og konsistent oplevelse på alle platforme. Det vil sige, at der skal være informations-symmetri mellem oplevelser på nettet, i butikken via reklamer og på mobilen. 

Det er desuden blevet en almindelighed at shopping er personaliseret, og derfor er det vigtigt, at hver enkelt detailhandler undersøger, hvilke oplevelser kunderne ønsker sig i forbindelse med deres produkt.

Nytænkning er en vare

Det kan være svært at forudsige, hvem der kommer til at dominere detailbranchen i fremtiden. Til gengæld vil Deloitte godt svare på, hvad der kommer til at fylde meget. Og det er ny teknologi og udvikling af nye formater.

Det vil betyde, at brancherne i højere og højere grad vil være i opløsning. Det kommer til at betyde, at mange mellemmænd bliver helt fjernet, så varerne kommer direkte fra produktion og ud på nettet eller i butikkerne. Og mange detailkoncepter kommer til at brede sig over flere brancher.

 

LÆS OGSÅ: Ny trend er detailbranchens værste mareridt



 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD