10 trends alle detail-nørder bør holde øje med
PlanetRetail lever af at forudsige udviklingen på det globale detailmarked. Her kommer deres bud på de 10 største trends i fremtiden.
Det kan være svært at vide, hvad man som butik bliver nødt til at satse på, for at kunderne bliver ved med at vende tilbage.
Detailhandlen er i disse år inde i en rivende udvikling. Spørger man PlanetRetail, der forudser trends på detailmarkedet, er det i hvert fald en god idé at begynde at udvikle sin strategi inden for et par af de 10 områder, som de tror på.
- Detailhandlen har gennemgået store forskydninger i løbet af de seneste fem år, og vi mener, at der er flere grundlæggende ændringer lige rundt om hjørnet, siger Natalie Berg, der er direktør i Retail Insights og forfatter til rapporten fra PlanetRetail om fremtidens detailhandel.
- I 2020 forudser vi, at kunderne kommer til at betale for at få leveret deres varer til hjemmet, mens de traditionelle point-baserede kundekort snart vil være en saga blot. Og så vil virksomheder, der kun sælger et slags produkt, stort set ophøre med at eksistere, ligesom at tjek-ud-fri kasser vil blive en realitet, siger Natalie Berg i en pressemeddelelse.
Pres på gratis levering vil ændres
Natalie Berg vurderer, at den konkurrence, man har set blandt online-butikker, og som har skabt en kultur omkring gratis levering, vil blive udfaset. Det skyldes, at den slags koncepter ikke er holdbare på lang sigt, forklarer hun.
I stedet tror hun på 'klik og hent'-løsninger. Sådan at kunden laver sit køb over computeren, og dernæst henter varen i butikken. Udbredelsen af sådan et koncept vil også betyde, at kunderne ikke skal tjekke deres varer ud ved en kasse, inden de forlader butikken, da de allerede har gjort det online.
Behageligt samarbejde
Andre trends vil være, at virksomheder, der tilbyder forskellige varer, kommer til at samarbejde meget mere for at give kunden en mere speciel oplevelse uden at tage markedsandele fra hinanden.
- Fremadrettet skal detailhandlerne følge deres egen gyldne regel og sætte kunden først. For mange vil det kræve et samarbejde med nogle utraditionelle partnere for at forbedre hastigheden og kvaliteten af servicen, samtidig med at kunden får flere valg. Nøglen vil være at samarbejde med ikke-konkurrerende kæder, hvor der er et overlap i kundedemografi, således at forhandleren kan udnytte den øgede kundetilfredshed, uden risiko for at salget bliver kannibaliseret af samarbejdet, forklarer Natalie Berg.
Andre områder, som bliver afgørende for udviklingen af butikker, er den øgede teknologisering af butikkerne. Det kan eksempelvis være hypermarkeder, der investerer i navigeringsudstyr til kunderne. Og det kan være nye og anderledes betalingsformer, der samtidig giver mulighed for registrering af særlige data.
Netop den øgede udvikling inden for teknologi vil også give mulighed for at personalisere købeoplevelsen. Hvilket også vil vokse i omfang ifølge PlanetRetail.
10 trends ifølge PlanetRetail
1. Færre, men mere slagkraftige butikker
2. Samarbejde med andre brancher for at skille sig ud
3. Der vil komme et kapløb om at skabe den mest nemme og behagelige butiksoplevelse
4. Personificering af kundeoplevelsen vil nå nye højder
5. Loyalitetskort som baserer sig på point-systemer vil udgå
6. Marketing via sociale relationer på sociale medier forøges
7. Levering fra netbutikker kommer til at koste mere
8. Det bliver nødvendigt at tilbyde klik-og-hent-løsninger
9. Køb vil gå fra at foregå via et klik til ingen klik
10. Virksomheder, som kun har et produkt, vil ikke overleve
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter