Danskerne trodser nye trends - vil helst have discount
Det vigtigste for danskerne er stadig prisen, når de handler. Det viser en ny global undersøgelse.
Selvom en koncern som Coop netop nu er i gang med at forsøge at omvende danskernes madvaner, kan der være lang vej igen. En undersøgelse fra analyseinstituttet Nielsen viser nemlig, at 70 procent af danskerne mener, at pris er den vigtigste faktor, når de skal vælge produkter.
Undersøgelsen viser derudover, at 29 procent af alle varer købes på tilbud. Ser man nærmere på varegrupper som kaffe og sodavand, er der tale om hele 60 procent.
- De danske forbrugere har de seneste år handlet mere og mere i discountbutikker i takt med stigningen i antallet af disse butiksformater. Der ligger en stor opgave i at overbevise forbrugerne om en øget ”value for money” oplevelse, hvis man begynder at arbejde med specielle sortimenter og koncepter i dagligvarehandlen, skriver Nielsen i en pressemeddelelse.
Nielsens undersøgelse er lavet blandt 30.000 forbrugere i 60 lande.
Renlighed og sortiment er næstvigtigst
Det område, som forbrugerne mener er næstvigtigst, er dog renlighed og sortiment. Og derfor er den omstilling, som ses i mange supermarkeder en god idé, vurderer Søren Fromberg Nielsen, som er Head of Analytics hos Nielsen Danmark.
- Det er måske ikke så mærkeligt, at retailerne på det danske marked netop satser på discountbutikker og nu også i langt højere grad sortimentet med specielle madkoncepter/convenince-løsninger og fokus på produkter fra lokale producenter regionalt placeret tæt på butikkerne, fortæller Søren Fromberg Nielsen.
Han vurderer, at vinderne af supermarkedskampen bliver dem, der kan tage højde for differentieret sortimenter indenfor sine egne butikker.
LÆS OGSÅ: Derfor trodser Coop discountbølgen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter