Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor trodser Coop discountbølgen





Thursday den 26 March 2015 kl. 08:44 af: Lise Møller Schilder

Coop har fokuseret alt for meget på discountbutikkerne, mener direktør. Derfor satser koncernen nu hårdt på at ændre danskernes madvaner.

Ser man på udviklingen inden for supermarkeder og discountbutikker, har væksten primært været på discountområdet de sidste 10 år. Det faktum har dog ikke fået Coop til at satse mere på discount. Faktisk har koncernen valgt den modsatte strategi.

- 50 procent af butikkerne i Danmark er discountbutikker. Så en strategi om at lave flere af dem virker indlysende forkert. Markedet er mættet, og behovet for discount er fuldt ud tilfredsstillet hos vores kunder, siger koncernchef i Coop Michael Løve til detailfolk.dk.

Han indrømmer, at Coop har været så fokuseret på discount, at detailgiganten ikke rigtig gjorde noget ved sine andre brands tidligere.

- Vi har haft så meget fokus på discount og billighed, at der i virkeligheden har været for lidt fokus på alle vores andre formater. Vi har haft for lidt fokus på at udvikle noget, som kunderne igen har lyst til at benytte, forklarer Michael Løve og fortsætter:

- Vi tror helt klart, at vi kan få meget mere vækst ud af vores supermarkedsformat.

Ny innovationsafdeling

Derfor forsøger Coop sig nu med at udbrede deres Mad-manifest i endnu større grad. Det indebærer blandt andet lanceringen af deres nye butik på Hovedbanegården kaldet Mad Coorporativet.

Butikken har både en bager, en kaffebar, en slagter og en række delikatesseområder med to-go varer. Her er fokus særligt rettet mod de gode råvarer, og det er ikke tilfældigt.

- Vi har et varekoncept, som vi synes er et rigtig godt eksempel på, præcis hvad vi mener. Det hedder Smag forskellen. Og i den forbindelse vil vi i 2015 lancere 150 nye produkter. Her prøver vi at skabe en meget tydelig smagsforskel for forbrugerne. Så vi er i stand til at sælge en vare, der er en lille smule bedre, siger Food-direktør i Coop, Jens Visholm.

Han understreger, at det i 2015 er Coops målsætning at lancere 500 nye produkter. Af dem vil 150 produkter være en del af konceptet Smag forskellen. Og Coop er langt fra færdige med at finde på nye produkter og koncepter. Detailgiganten har nemlig valgt at ansætte 25 mennesker, der skal styrke både indkøb og innovationen.

- Vi har skabt en innovationsafdeling, som vi ikke har haft tidligere. Vi har ansat 10 eksperter, som ikke skal lave andet en at udvikle fremtidens varer. Så vi kan bruge kunderne derude i butikkerne, siger Jens Visholm.

Usikkerhed om ny butik

Spørgsmålet er så, om den nye satsning kommer til at ændre danskerne stærke trang til at købe discount. Coop tror på det. Til gengæld er ledelsen langt mere i tvivl om, hvordan det kommer til at gå den nye butik på Hovedbanegården.

- Sandheden er jo, at vi er totalt i tvivl. Hvordan forudser man omsætningen og aktivitetsniveauet i sådan en butik? Der er mange parametre, siger Michael Løve.

Han forklarer dog, at ledelsen ikke regner med, at butikken kommer til at give overskud, da det primært er en butik, som skal give en masse omtale. Ledelsen har derfor forberedt sig på, at butikken kan komme til at trække et pænt underskud i 2015.

- Der er 17.000 usikkerheder, når du åbner sådan en butik. Og derfor er vi ikke interesserede i at komme med vores prognose, for vi er simpelthen så usikre. Internt har vi lavet et meget stort spænd fra pessimistisk til optimistisk. Det er nok det absolut største spænd, jeg har været med til, forklarer Michael Løve.

Fakta ikke opgivet

Koncerndirektøren har dog ikke afskrevet Coops eneste discount-kæde Fakta. Kæden kommer ud af 2014 med et underskud på omkring 100 millioner kroner. Men det er trods alt en forbedring fra sidste år på 30 millioner kroner.

- Det hele vendte jo på hovedet for dem, da lukkeloven blev givet fri. Og så er det klart, at moralen falder helt vildt i sådan en kæde, når tingene lige pludselig vender på den måde, siger Michael Løve og uddyber:

- Det er et langt sejt træk at få Fakta tilbage. Men vi har fået vendt kurven nu. Og det er på ingen måde sådan, at vi ikke akter at være en væsentlig spiller på discountmarkedet. Det kommer vi stadig til at være.

LÆS OGSÅ: Sådan er det gået Coops kæder i 2014



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD